Concertgebouw wil diverser en jonger publiek

Meer aandacht voor het Midden-Oosten. Meer pop en jazz. Het Concertgebouw hoopt het volgende seizoen een ander en jonger publiek te trekken. Gergiev, Rattle en Haitink komen dirigeren.

Interieur van de Grote Zaal van het Concertgebouw. Foto Koen Suyk/ANP

Het Amsterdamse Concertgebouw start volgend seizoen met het project Turning East. Een zesdaags festival in november rondom muziek uit het Midden-Oosten is het begin van een nieuwe traditie, waarin grote sterren van de Arabische muziek een vaste plek moeten krijgen in de programmering. Het Concertgebouw hoopt zo meer Amsterdammers met een niet-Westerse achter grond te trekken.

Ook pop en jazz krijgen een prominentere rol in de programmering, onder andere middels een residency van trompettist Wynton Marsalis. Composer in residence is Mohammed Fairouz, violist Leonidas Kavakos vult de carte blanche-serie in.

Overige seizoenshoogtepunten zijn de komst van Valery Gergiev met du Münchner Philharmoniker, twee concerten met het Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Bernard Haitink en de komst van de Berliner Philharmoniker met scheidend chef Simon Rattle.

Joel Fried, artistiek directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest, vertelt wat voor hem het hoogtepunt wordt van het concertseizoen 2017-2018

Volle zalen

Nieuw is de mogelijkheid zelf uit zo’n zeventig concerten een eigen serie van minimaal drie concerten samen te stellen. Dat speelt in op de wensen van de bezoekers, aldus directeur Simon Reinink. „Die wil meer vrijheid hebben om te kiezen, maar vindt het wel prettig zich voor een aantal concerten vast te leggen.” Het Concertgebouw trok in het vorig jaar 728.000 bezoekers, de zaalbezetting was gemiddeld 84 procent.

Bij het Koninklijk Concertgebouworkest, dat eveneens maandag de nieuwe programmering bekendmaakte, lag de gemiddelde zaalbezetting vorig jaar met 91 procent nog hoger. Toch verwacht het orkest over het boekjaar 2016 uit te komen op een klein verlies van 2,5 ton – door stabiele abonnementverkoop, meer inkomsten uit losse kaarverkoop en een „strakke kostenhandhaving” minder erg dan voorzien, maar volgens zakelijk directeur David Bazen „reden met de subsidiënt in gesprek te blijven over de toekomst”.

Oorlog en vrede

Bij het Koninklijk Concertgebouworkest keren in het komend concertseizoen vier chef-dirigenten terug naar het orkest; naast de huidige chef Daniele Gatti komt ook eredirigent Bernard Haitink terug, net als de overige twee oud-chefs Riccardo Chailly en Mariss Jansons, beiden thans “conductor emeritus”. Sopraan Eva-Maria Westbroek is artist in residence – de eerste zangeres én eerste Nederlandse in die positie. Een hoogtepunt wordt ook een minifestival in april 2018, met drie concertprogramma’s rondom het thema ‘Oorlog en Vrede’.

De aankomende chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Lahav Shani, debuteert komend seizoen ook in Amsterdam. Herbert Blomstedt, dan 90, zal de oudste dirigent zijn die ooit voor het orkest heeft gestaan.