Recensie

Zo soulvol is een house-dj zelden

Osunlade verschijnt op het podium in gewaad, sieraden van schelpen en gigantische oorbellen. De boodschap van respect, liefde en spiritualiteit ligt er duimendik bovenop.

Weinig house-dj’s hebben hun eigen band, geen enkele heeft er een zo soulvol als het Yoruba Soul Orchestra. Dj en producer Osunlade stelt zijn achtkoppige orkest samen uit muzikanten van zijn label en neemt zelf plaats als percussionist en zanger. De band is de opmaat naar een dansavond waarop Osunlade zelf nog zal draaien, maar elektronica spelen in het live-gedeelte geen rol.

De seventies soul overheerst wanneer zangeres Nadirah Shakoor haar in gospel gedrenkte stem inzet. De boodschap van respect, liefde en spiritualiteit ligt er duimendik bovenop. Die spirituele kant is er altijd bij Osunlade. Op het podium verschijnt hij in gewaad, sieraden van schelpen en gigantische oorbellen in. In de deephouseproducties van de Amerikaan klinken de spirits door, live uit het zich in een liedje voor een watergodin, ingeleid met de stichtelijke boodschap dat we respect moeten hebben voor de natuur.

Osunlade’s hommage aan de Yoruba-cultuur is veel subtieler aanwezig in ‘Jingo Lo Ba’, halverwege het concert. Het nummer is bekend van Santana, maar is oorspronkelijk van Olatunji, de Nigeriaan die Amerikaanse jazzmuzikanten liet kennismaken met de Yoruba-percussie. In de versie van het Soul Orchestra gaat de West-Afrikaanse beat via salsa-piano soepel over in Afro-Cubaanse ritmes. Later verschuift het accent naar reggae en dancehall met een cover van ‘You don’t love me’ van Dawn Penn. Als er iets te wensen overblijft dan is het dat de nummers wel wat langer uitgesponnen mogen worden, mogelijkheden genoeg daarvoor.