Slimme investering? Dit zijn de 5 grootste misverstanden over Snapchat

Snapchat

Snap Inc., bedenker van Snapchat, gaat naar de beurs. „We zijn geen sociaal netwerk. We zijn een camera company.”

Het logo van Snapchat is een spookje. Gebruikers versieren hun selfies vaak met hondenoren, regenboogkleurig braaksel of een bloemenkrans. Foto Lucas Jackson/Reuters

Bent u al verticaal georiënteerd?

De 158 miljoen gebruikers van chatnetwerk Snapchat kijken alleen staande (verticale) filmpjes en foto’s – met name selfies die versierd zijn met hondenoren, regenboogkleurig braaksel of een bloemenkrans.

Het draait om de gein op Snapchat, waar jongeren elkaar foto’s en berichten sturen die meteen weer verdwijnen. Handig voor sexting, erotiek op afstand – hoewel foto’s wel stiekem te bewaren zijn.

Snapchat mag dan een vluchtig karakter hebben, het is serieuze business, die op papier zo’n 20 miljard euro waard is.

Snap Inc. is het eerste grote techbedrijf dat sinds lange tijd naar de beurs gaat (Alibaba was in 2014 de laatste). Vandaar dat er reikhalzend naar 1 maart wordt uitgekeken, zodra Snap verhandeld wordt.

Is het een goede belegging, een aandeel in het netwerk met de hondenoren? Om dat te kunnen bepalen moeten er eerst enkele hardnekkige misverstanden rond Snapchat uit de wereld worden geholpen.

1 Snapchat is het nieuwe Facebook

„We zijn geen sociaal netwerk. We zijn een camera company.” Dat is het antwoord dat elke Snap-medewerker geeft zodra je de vergelijking met Facebook maakt.

Snap had het nieuwe Facebook wel kunnen zijn, als oprichter Evan Spiegel in 2013 het overnamebod van Facebook van 3 miljard dollar had geaccepteerd. Hij weigerde.

Snapchatters praten met foto’s. Niet om herinneringen te bewaren of hun leven te documenteren. Het gaat om het nu. Een tof feestje, een concert of leuke stad: snap!.

Snapchat doet niet aan likes, publiceert geen vriendenlijsten en herkent ook niet automatisch je gezicht op een foto. Het is moeilijk om iemand lastig te vallen, om te ‘trollen’ – in tegenstelling tot op Twitter.

Snapchat is een plek waar je jezelf creëert, veel meer dan op Facebook. Filmpjes die Snapchatters op een evenement maken worden aaneengeregen door editorial teams (nog niet in Nederland). Het resultaat is een gefragmenteerde tv-uitzending, gezien door de ogen van duizenden toeschouwers. Verticaal georiënteerd, natuurlijk.

Dat ‘camera company’ is overigens overdreven: Snap bracht wel een zonnebril met camera uit. Maar deze Spectacles waren een pr-stunt; Snap verdient zijn geld niet met hardware maar met advertenties.

2 Snapchat gaat nog heel groot worden

Snapchats groeitempo vlakt af, blijkt uit de laatste cijfers. De hoop is gevestigd op aanwas van oudere gebruikers (ouder ben je al boven de 25 jaar). In het Verenigd Koninkrijk is 77 procent van de Snapchatters ouder dan 18, in de VS is 20 procent boven de 34 jaar. „Als Snapchat meer mainstream wordt, zal de leeftijd van het publiek groeien”, zegt een woordvoerder.

In tegenstelling tot Facebook of WhatsApp (ook van Facebook) is de sociale druk om deel te nemen aan Snapchat minder groot, omdat het netwerk nu eenmaal veel kleiner is.

Volgens onderzoeksbureau Telecompaper wordt de Snapchat-app in Nederland al minder intensief gebruikt dan voorheen. Snapchat is ook niet zo makkelijk uit te breiden naar landen zonder goede netwerken: video’s vreten data.

3 Snapchat is uniek

Als kopiëren een compliment is, dan moeten ze bij Snap naast hun schoenen lopen. Snapchat-Stories – een weergave van je gedeelde activiteiten van de laatste 24 uur – zijn schaamteloos gekopieerd in Instagram (600 miljoen gebruikers) en WhatsApp (1 miljard gebruikers). In WhatsApp heet het ‘Status’.

Functies mogen dan na te apen zijn, het speelse en vluchtige karakter van Snapchat is moeilijk te combineren met een bestaand netwerk.

4 Snapchat is een verstandige investering

Snap leed het afgelopen jaar een half miljard verlies. Is het straks een bedrijf à la Twitter (nu kwakkelend) of een pareltje als Facebook (boorde een nieuwe advertentiemarkt aan en kocht alle concurrenten op behalve Snapchat)?

Snap zet in op 14 tot 16 dollar per aandeel. Waarschijnlijk zal de koers eerst oplopen, al was het maar omdat beleggers zich niet kunnen veroorloven een mogelijke ‘hit’ te missen. De waardering van 20 miljard (ruim 50 keer de omzet van 366 miljoen) is erg optimistisch. Wie een aandeel koopt moet blind vertrouwen op de 26-jarige Evan Spiegel en zijn 28-jarige mede-oprichter Bobby Murphy: alleen een clubje rondom de oprichters heeft stemrecht. Opvallend is de rol van Alibaba: Imran Khan, strategisch directeur van Snap, deed in 2014 de beursgang van Alibaba en zat achter de investering die de Chinese e-commercegigant in Snap deed.

5 Alleen de oprichters worden rijk

Snap wil 3 miljard dollar ophalen. De waardering (tussen de 19 tot 23 miljard dollar) betekent dat Evan Spiegel en Bobby Murphy straks bijna 4 miljard dollar waard zijn. Onder de vroege beleggers zit een vreemde eend: het beleggingsfonds van een middelbare school uit Californië. Saint Francis High School kan nu tientallen miljoenen cashen.