Ode aan diversiteit en de stoere vrouw

Vrouwenmode Milaan In Milaan lieten veel vrouwencollecties voor najaar 2017 zich lezen als protesten tegen Donald Trump.

Angela Missoni (vooraan) na haar show in Milaan. Foto Miguel Medina/AFP

Hij is pas vier maanden geleden gekozen, maar Donald Trump heeft nu al invloed op de mode. En dan niet in de zin dat het in de vrouwencollecties voor najaar 2017 wemelde van het soort strakke jurken waar de Amerikaanse president vrouwen blijkbaar graag in ziet. ‘Dress like a woman’, Trumps kledingvoorschrift voor zijn vrouwelijke medewerkers, betekende op de catwalks in Milaan: kleed je stoer, sterk en comfortabel.

Zie de bruine corduroy broekpakken van Miuccia Prada, die verwezen naar de favoriete linkse dracht van de jaren zeventig. Zie ook de opening van de show van Bottega Veneta: het 43-jarige model Eva Herzigova in een paardrijbroek met laarzen en trui. Zie ook de fraaie jassen, jasjes en jarenveertigjurken met brede schouders in prachtige kleuren (warmgeel, oranje, bruin, niet-zoete pastels) van dat merk, die de mannelijke modellen in hun donkere pakken in een bijrol duwden; Bottega Veneta showt nu de mannen- en vrouwencollecties tegelijk.

A model presents a creation for fashion house Versace during the Women’s Fall/Winter 2017/2018 fashion week in Milan, on February 23, 2017. / AFP PHOTO /
Links: Bottega Veneta, rechts: Versace.
Foto Guiseppe Cacace/Miguel Medina/AFP

Bij Versace waren wel wat transparante, sexy jurken te zien, maar ook daar domineerde de powervrouw, die bovendien geëngageerd was. Breedgeschouderde jurken en jassen werden gedragen met tops en mutsen met woorden als ‘courage’, ‘equality’ en ‘power’ erop. En Max Mara, dat gespecialiseerd is in comfortabele en gemakkelijk te combineren jassen broeken, pakken en rokken – ideale kledij voor vrouwelijke politici en andere hardwerkende vrouwen – liet Halima Aden meelopen in de show, een Somalisch-Amerikaans model dat ook tijdens haar werk altijd een hoofddoek draagt.

Nergens was de verwijzing naar de Amerikaanse president zo expliciet als bij breimerk Missoni. Op elke zitplaats lag een ‘pussy hat’, de roze muts met oortjes die voor het eerst gedragen werd tijdens de vrouwenmarsen in januari. Hij verwijst naar Trumps beruchte ‘Grab her by her pussy’-opmerking. Zorgvuldig gestylde modevrouwen zijn doorgaans niet geneigd snel iets op hun hoofd te zetten, maar al voor de show begon had een groot deel van de aanwezigen hun muts opgezet. Na de finale, waarbij de modellen allemaal een pussy hat droegen, riep hoofdontwerper Angela Missoni, omringd door haar familie, het publiek de catwalk op te komen en te laten zien dat „de modewereld verenigd is, en zonder angst”.

Net zo hartverwarmend was de collectie, de beste in lange tijd. Jassen en pakken van geruite wol waren gecombineerd met truien en vesten met ingebreide motieven in even knallende als geslaagde kleurcombinaties. In sluike gebreide jurken, broeken en rokken zat een draadje lurex, in ogenschijnlijk handgemaakte truien van zeer dikke wol was een roze driehoek of een vrouwenteken gebreid.

A model wears a creation for Marni women’s Fall-Winter 2017-2018 collection, part of the Milan Fashion Week, unveiled in Milan, Italy, Sunday, Feb. 26, 2017. (AP Photo/Antonio Calanni)
Links: Missoni, rechts Marni.
Foto Missoni, Antonio Calanni/AP

Marni is van oudsher een merk voor de eigengereide, zelfstandige vrouw – de wijde vormen en grappige accessoires waren nooit gemaakt om mannen een plezier mee te doen. Oprichter Consuelo Castiglioni verliet afgelopen najaar onverwacht haar huis, een kleine vier jaar nadat ze het verkocht aan Renzo Rosso, de eigenaar van Diesel en Maison Margiela.

De hoogtepunten uit de eerste vrouwencollectie van Francesco Risso waren grijze jasjes met een heel bolle achterpand, jurken van een stof die leek op bubbelplastic en (mantel)pakken van dikke pluizige stof. Maar ze misten de speelsheid, kracht en eigenzinnigheid van weleer. Sluike jurkjes met ‘behaatjes’ erop deden denken aan ontwerpen van zijn vorige werkgever, Prada. De erg jonge, frêle, uitdrukkingsloze modellen met identieke jarenzestigkapsels deden de show geen goed; deze tijd eist vrouwen met persoonlijkheid.

Dolce & Gabbana

Wat dat laatste betreft had Dolce & Gabbana het veel beter aangepakt.

Er liepen wat professionele modellen mee, maar het merendeel van de cast was amateur: bloggers, vloggers, royalty, celebrity’s, kinderen van celebrity’ s, soms weer met hún nageslacht; het persbericht met alle persoonsbeschrijvingen was zeventien pagina’s lang.

Het gezamenlijke bereik op de sociale media van deze influencers is astronomisch, en dat zal ongetwijfeld de belangrijkste reden zijn geweest om ze te vragen. Prettige bijkomstigheid was dat een catwalkshow er zelden zo divers heeft uitgezien, zowel wat betreft kleur als lengte, lichaamsvorm en leeftijd. Voor het eerst waren er in overvloed stevige billen, flinke borsten, ronde buikjes, volle kuiten en onvolmaakte neuzen te zien bij een designermerk. Het maakte Dolce & Gabbana’s rijkelijk gedecoreerde kleding, waar al jaren weinig ontwikkeling in zit, opeens weer fris. Mode voor iedereen – wat een briljant nieuw idee.