Bestuursvoorzitter PostNL: ‘Haags verzet tegen Bpost is logisch’

PostNL

Het past in deze tijd van nationalisme dat het kabinet geen Belgische overname van PostNL wilde, stelt topvrouw Verhagen.

December 2016: financieel directeur Jan Bos en bestuursvoorzitter Herna Verhagen van PostNL tijdens een persconferentie over de afwijzing van het finale overnamevoorstel van Bpost. Foto ANP

De dreigende overname van PostNL door het Belgische Bpost werd vorig jaar een politieke zaak omdat het postbedrijf „oranjegevoel” oproept. Dat zegt bestuursvoorzitter Herna Verhagen van PostNL in een interview met NRC. Zij vindt dat de Nederlandse staat „een mening mag hebben over wat er gebeurt met de bedrijven die in jouw land gevestigd zijn”.

De omstreden Haagse bemoeienis met de uiteindelijk mislukte Belgische overnamepoging vindt ze begrijpelijk.

„Het ging om een Nederlands bedrijf dat de Nederlandse postdienstverlening doet.”

Overnames door buitenlandse partijen roepen vaker nationaal verzet op. Het Nederlandse kabinet keerde zich eind vorig jaar tegen een overname van PostNL door staatsbedrijf Bpost, omdat dat „een stap terug” zou zijn voor het geprivatiseerde bedrijf. PostNL weigerde met Bpost in gesprek te gaan, tot ongenoegen van beleggers en Belgische politici. Nationale gevoelens speelden een grote rol in het politieke debat over de overnamepoging.

Vorige week keerde de Britse regering zich tegen het Amerikaanse overnamebod op het Brits-Nederlandse bedrijf Unilever. Dit weekend zei Jeroen Dijsselboem (Financiën, PvdA) in het radioprogramma Kamerbreed dat Unilever zichzelf beter moet beschermen tegen „de aasgieren, de hyena’s die je bedrijf proberen kapot te maken”.

Economisch nationalisme

De weerzin tegen buitenlandse overnames komt vooral uit politieke en maatschappelijke hoek. Herna Verhagen laat zich nu horen vanuit het Nederlandse bedrijfsleven. Ze denkt dat het toenemende economisch nationalisme „past bij de tijd waarin we zitten”. Ze vindt het logisch „dat je als overheid kijkt: wat is belangrijk voor mijn land? Voor mijn economisch succes?” Dat PostNL bijna alleen maar buitenlandse grote aandeelhouders heeft, doet volgens haar niets af aan het „oranjegevoel” over PostNL.

Maandagochtend heeft PostNL de resultaten over 2016 gepresenteerd. Voor werknemers is er slecht nieuws: de komende vier jaar zullen jaarlijks 500 tot 600 voltijdsbanen verdwijnen. Dat heeft te maken met de almaar dalende postvolumes. Desondanks steeg de winst over 2016: naar 280 miljoen euro, tegenover 149 miljoen het jaar ervoor. De omzet bleef ongeveer gelijk, op 3,4 miljard euro.

In de komende jaren wil PostNL zichzelf versneld omvormen van postbedrijf tot ‘logistiek e-commerce bedrijf’. Daarom gaat het bedrijf komende jaren 115 miljoen euro extra bezuinigen bij de posttak. Verhagen verwacht dat in 2020 bijna de helft van de omzet uit pakketjes komt. Nu is dat nog een derde.

Aandeelhouders krijgen een cadeautje. Voor het eerst sinds vier jaar keert het bedrijf weer dividend uit, 12 eurocent per aandeel. De komende jaren gaat dat bedrag omhoog, zegt Verhagen. Beleggers leken echter niet tevreden, het aandeel PostNL daalde ruim 6 procent in de ochtendhandel.