Goede prognose, ondanks supermarktoorlog in VS

Deze rubriek belicht beursfondsen die deze week in de belangstelling staan. Vandaag: Ahold Delhaize.

Foto ANP

Twaalf eieren voor een dollar, koteletjes voor nog geen tientje per kilo en twee biefstukken voor de prijs van één. Het waren aanbiedingen als deze die beleggers in Amerikaanse supermarktketens de afgelopen maanden enigszins somber stemden. En aandeelhouders van Ahold Delhaize, dat woensdag de vierdekwartaalcijfers presenteert, daarmee ook.

Want hoewel de wortels van Ahold Delhaize in Nederland en België liggen, verdient de eigenaar van onder meer Albert Heijn bijna tweederde van zijn omzet in de VS. Verspreid over de Amerikaanse oostkust staan grofweg tweeduizend supermarkten van ketens als Food Lion, Stop & Shop en Giant-Carlisle; allemaal dochters van het dit jaar ontstane fusiebedrijf.

Net als Amerikaanse ketens heeft Ahold Delhaize bij die winkels te maken met dalende voedselprijzen, een trend die nu al veertien maanden aanhoudt. „Met name de prijs van meat and dairy – vlees, eieren en zuivel – is sterk teruggelopen”, zegt Joost de Rijk, analist van zakenbank Kempen & Co. „Die deflatie is een van de redenen dat het aandeel het in november niet zo heel goed deed.”

Dat Amerikaanse consumenten elke maand minder kwijt zijn bij de kassa komt volgens De Rijk door de groeiende concurrentie tussen supermarkten. „Wat we in Nederland al hebben gehad, gebeurt nu ook in de VS: prijsvechters als Aldi en Lidl betreden de markt. Traditionele budgetsupermarkten als Walmart anticiperen daarop en verlagen hun prijzen ook. Ahold moet dan wel mee.”

Toch is de schade vooralsnog te overzien, bleek anderhalve maand geleden toen Ahold Delhaize de voorlopige verkoopcijfers over het vierde kwartaal publiceerde. Bij de Amerikaanse winkels die voorheen van Ahold waren, daalde de vergelijkbare verkoop slechts licht.

De Amerikaanse tak van Delhaize noteerde in dezelfde maanden een groei van ruim 2 procent, ongeveer hetzelfde tempo als een jaar eerder. Het negatieve effect van de dalende prijzen was daarmee kleiner dan analisten hadden verwacht, zegt Wilfried Steentjes, eigenaar van Steentjes Vermogensbeheer. Na die boodschap steeg de koers met 4,5 procent.

Hoopvol voor het komende jaar is volgens Steentjes bovendien dat de ergste prijsdruk voorbij lijkt. „We zien overal een lekker consumentengevoel. Mensen gaan weer naar de winkel en geven geld uit. Dat zagen we deze week ook aan cijfers van andere Amerikaanse retailers. Het lijkt weer een beetje ten goede te keren.”

Bij het verschijnen van de jaarcijfers kijkt analist Joost de Rijk daarom of ook Ahold Delhaize iets geruststellends zegt over de prijzen van voedsel in de VS. Maar die boodschap mag eveneens van Kroger of Costco komen, twee Amerikaanse branchegenoten die donderdag hun cijfers presenteren. „Naar hen kijken beleggers net zo goed om te zien hoe het met de markt gaat.”

Veel verrassingen verwachten beide analisten overigens niet meer. „Op hoofdlijnen is het verhaal in januari al naar buiten gekomen, alleen de winstgevendheid nog niet”, zo stelt De Rijk. Het nieuws zit volgens Steentjes daarom ook niet zozeer in de cijfers, maar in de toelichting die het bedrijf erbij geeft. „Misschien dat ze bijvoorbeeld ook iets zeggen over hoe het gaat met de integratie van beide concerns, of die voorloopt op schema.”