Recensie

Een perfect uitgevoerde game met een feministische heldin

Horizon Zero Dawn

Met Horizon Zero Dawn heeft Guerrilla Games een meesterwerk afgeleverd.

Beeld: Horizon Zero Dawn

De mensheid heeft technologie de rug toegekeerd. De samenleving is teruggevallen in tribale gemeenschappen die jagen, verzamelen en vertrouwen in het almachtige. Wereldsteden zijn verworden tot ruïnes, kruispunten verzonken in moerassen. In de natuur leven grote, mechanische beesten, mensen gaan hen te lijf met speren en pijl en boog.

Dit is de wereld van Horizon Zero Dawn, de nieuwe game voor Playstation 4 (PS4) van Nederlands grootste gameontwikkelaar Guerrilla Games. Het is de grootste productie van Guerrilla tot nu toe – en met een budget van minstens 45 miljoen euro de grootste Nederlandse mediaproductie ooit. Het resultaat mag een meesterwerk genoemd worden.

De trailer van Horizon Zero Dawn:

Technisch en inhoudelijk perfect

Je speelt de game met Aloy, een jonge vrouw die met een vaderfiguur is opgegroeid in de wildernis. Door mensen uit het dorp wordt ze om onduidelijke redenen behandeld als een paria. Met Aloy ga je op een ontdekkingstocht naar waar ze vandaan komt en kom je er gaandeweg achter hoe de wereld zo geworden is. Tijdens die zoektocht vecht je met mechanische beesten, help je mensen met problemen en behoed je de wereld ook nog eens voor een veel groter kwaad dat op de loer ligt.

Horizon Zero Dawn is een role-playing game van het beste soort. Je beslist zelf hoe Aloy zich ontwikkelt. Tijdens het spelen bepaal je waar ze beter in wordt, bijvoorbeeld sluipen, boogschieten of krachtiger gooien met een speer. Je hebt redelijke vrijheid in het bepalen welke queesten Aloy onderneemt.

Protagonist Aloy kan gerust feministisch genoemd worden voor de gamewereld. Ze is een sterke, eigenwijze vrouw die bovendien eens niet schaars gekleed de wereld redt, zoals de meeste vrouwen in games.

Lees ook de reportage van Guerrilla Games: Hoe de grootste mediaproductie van Nederland is gemaakt

Zowel technisch als inhoudelijk is Horizon Zero Dawn perfect uitgevoerd. De game is grafisch prachtig, groots en meeslepend. Indrukwekkend is hoe soepel de game loopt. Meestal zitten in games met een open wereld waarin je overal heen kan, veel technische foutjes. In de ruim dertig uur die ik Horizon Zero Dawn heb gespeeld, ben ik niet één fout tegengekomen.

Het beste aan de game is de post-apocalyptische setting. Misschien zelfs beter dan film en literatuur kan een game een dystopische toekomstvisie schetsen. Horizon Zero Dawn zet je aan het denken: waarom zijn de mensen teruggevallen in primitieve gebruiken, terwijl de resten van een technologisch geavanceerde samenleving overal te vinden zijn?

Platformoorlog

Game-ontwikkelaar Guerrilla Games werd in 2005 overgenomen door Sony. Sindsdien maakt de studio exclusief games voor hun consoles. Guerrilla kan zo al vroeg gebruikmaken van de nieuwste hardware van Sony. Horizon Zero Dawn komt net uit nu de PS4 Pro in de winkels ligt.

Exclusieve titels zijn een sterke troef in de platformoorlog tussen Playstation en concurrent Xbox. Ook de populaire en goed ontvangen games Last of Us en Uncharted werden exclusief voor de Playstation gemaakt.

Sony maakte begin dit jaar bekend dat er inmiddels meer dan 53 miljoen PS4’s zijn verkocht. Microsoft is gestopt met het bekendmaken van officiële verkoopcijfers voor de Xbox One. Geschat wordt dat de console nu ongeveer 26 miljoen keer is verkocht.

Met Horizon Zero Dawn heeft Sony een nieuwe, sterke troef in handen.