‘NS wil fors meer treinen gaan inzetten’

Topman Roger van Boxtel stelt in een interview met de Telegraaf dat er de komende vijf jaar 1.100 treinen zullen bijkomen.

Drukte bij een trein op Utrecht Centraal. Foto Jeroen Jumelet/ANP

De NS gaat de komende vijf jaar fors meer treinen inzetten. Dat zegt topman Rogier van Boxtel zaterdag in een interview met De Telegraaf. Het is de bedoeling dat er tussen 2017 en 2022 37 procent meer rijtuigen op het spoor komen.

Het aantal inzetbare treinen moet daarom over vijf jaar van bijna drieduizend naar ruim vierduizend gestegen zijn. Volgens Van Boxtel kan met de extra capaciteit “minstens 21 procent meer reizigers” vervoerd worden dan nu. De verwachting is dat het aantal treinreizigers tussen 2017 en 2022 met 15 procent stijgt naar 22,5 miljard. Onder de 1.100 extra rijtuigen zijn 58 Flirt-sprinters, 118 CAF-sprinters en 79 Alstom-intercity’s.

Reizigersorganisatie Rover klaagt al maanden over de in de spits vaak overvolle treinen. Reizigers moeten daardoor staan of missen hun aansluiting. De NS-topman stelt dat er een ‘Deltaplan’ nodig is voor het Nederlandse openbaar vervoer om te voorkomen dat Nederland “hopeloos vastloopt”. Het inzetten van extra treinen alleen is volgens hem echter “niet genoeg”. Van Boxtel licht zijn plannen voor het intensiever gebruik van het spoor aanstaande dinsdag toe bij de presentatie van de jaarcijfers van de NS over 2016.

Volgens de topman zullen reizigers er wel rekening mee moeten houden dat het de komende tijd druk blijft tijdens de spits, omdat nu ook al treinen met maximale lengte worden ingezet. Onlangs werd de NS door de stichting ConsumentenClaim om de overvolle wagons voor de rechter gesleept. De organisatie eist een compensatie voor reizigers die met te drukke treinen te maken krijgen.

ProRail voorziet problemen

Spoorbeheerder ProRail stelt in een reactie tegenover de Telegraaf problemen te voorzien als er meer rijtuigen op het spoor worden ingezet. Er zijn onvoldoende parkeerplaatsen beschikbaar om alle treinen te stallen. Er wordt daarom gewerkt aan extra plaatsen om de rijtuigen neer te zetten wanneer deze niet in gebruik zijn.