Mode in Milaan: iedereen mag meedoen

De jaren dat Muccia Prada een leger van piepjonge meisjes met steil, lang, blond haar liet opdraven, liggen achter ons.

De mode die op de catwalk in Milaan te zien is, is voor de meerderheid van de wereldbevolking natuurijk veel te duur, en de modellen die het dragen zijn jong, knap en dun. Maar de boodschap tijdens de eerste dagen van de vrouwenmodeweek voor najaar 2017 was niettemin duidelijk: mode is voor en van iedereen. De jaren dat Muccia Prada een leger van piepjonge meisjes met steil, lang, blond haar liet opdraven, liggen achter ons. Modellen komen uit alle hoeken van de wereld, hebben verschillende kapsels, een eigen persoonlijkheid. Dat Prada ervoor koos sommige modellen zwaar op te laten maken en andere juist helemaal niet, was veelzeggend. Modellen zijn tijdens de vrouwenmodeweek ook niet meer alleen vrouwen. Gucci combineerde voor het eerst de vrouwen- en mannencollectie in een show, en soms was niet meteen te zien wie nou wat was.

Overdadige borduursels

Sinds Alessandro Michele begin 2015 hoofdontwerper van Gucci werd, heeft hij een nieuwe modekoers ingezet, en niet alleen qua casting. Hij komt niet elk seizoen met een heel nieuw beeld, maar borduurt collectie na collectie voort op dezelfde stijl, een heel eigen mix van mode uit de jaren zeventig en tachtig, kostuumhistorie, Gucci-logostoffen, variaties op Chanelpakjes, sportkleding, invloeden uit Azië, pakken. Alles voorzien van heel veel overdadige borduursels en andere decoratie. Dat levert bijzondere kledingstukken op en zeer afwisselende shows, die toch steeds een beetje op elkaar lijken.

Lees ook over de honderdste show van Dries van Noten: Het poëtische realisme van Dries Van Noten

Damestassen

De show van Gucci werd woensdag voor het eerst gehouden in het nieuwe hoofdkwartier, een uitgestrekt complex net buiten het centrum van Milaan. Nadat enorme paarse gordijnen omhoog waren gegaan, werd een door een plexiglas tunnel omgeven catwalk zichtbaar. Een gecombineerde mannen- en vrouwenmodeshow pakt niet altijd goed uit; mannelijke modellen zijn bijna altijd soberder gekleed, waardoor de aandacht naar de vrouwenmode gaat. Maar ook elke mannenoutfit was bij Gucci bijna een show op zich; denk een catsuit die de buik bloot liet met een cape erover of een militair jasje over een gebloemde legging en rijglaarzen, op de buik van het model twee aan elkaar vastgemaakte damestassen.

Voor vrouwen waren er, onder meer – de show telde maar liefst 119 outfits – een jurk met een dessin van salamanders over gebloemde kousen, afgestyeld met een poezenmasker en romantische, zeer bewerkelijke jurken die werden gecombineerd met zweetbanden. Tussen al die rijkdom sprongen juist de simpele dingen eruit, zoals een AC/DC-shirt met een precies goede, net iets te wijde jeans, gedragen door een jongen op hooggehakte rode laarsjes. Of, voor vrouwen, een jeansshort met een logohemdje met de tekst ‘Common Sense is not that common’.

Pin-ups bij Prada

Voor de show van Prada was de vaste showruimte van het merk veranderd in een gigantische slaapkamer in knusse jarenzeventigsfeer. Bezoekers zaten op bedden met vinyl lakens en pluizige dekens, of op houten bankjes waar planten op waren geschilderd. Aan de muren hingen posters van pin-ups, op houten tussenschotten waren polaroids geplakt. De show opende met bruine pakken van corduroy, een materiaal dat weer erg in de belangstelling staat, gedragen met platte schoenen. Ook Muccia Prada hield het niet bij een voorstel: ze had ook sexy rokken met veren, pastelkleurige pumps, een aansluitende jurk in jarenvijftigstijl van zeer aaibaar materiaal, mantelpakken, stevige laarzen van kleurig bont, kledingstukken met afbeeldingen van pin-ups, tweed jassen met een bontrand, handgebreide sjaals en gepunnikte behaatjes. De moderne vrouw in al haar facetten, zou je kunnen zeggen: actievoerder, verleidster, carrièrevrouw, handwerkende huisvrouw.

Hoofddoek

Veel en veel simpeler, en evengoed aantrekkelijk, was de boodschap bij Max Mara: een pantalon of rok met trui of jasje, en daarover een van de winterjassen waar het merk beroemd om is, allemaal liefst in dezelfde kleur: rood, camel, grijs, beige of zwart. Het soort mode dat iedere vrouw kan dragen, getuige de aanwezigheid van Halima Aden. Het Somalisch-Amerikaanse model loopt alleen shows als ze een hoofddoek kan dragen.