Facebook weigert advertentie wegens ‘seksueel getint’ schilderij

Johannes Grützke

Voor de tweede keer houdt Facebook een ‘sponsored post’ van Museum MORE tegen. Het museum was er al bang voor.

Het geweigerde kunstwerk, Darstellung der Freiheit van Johannes Grützke. Beeld Museum MORE

Deze keer zagen ze het aankomen bij het museum. In de nacht van donderdag op vrijdag weigerde Facebook het advertentiebericht van Museum MORE in Gorssel over een tentoonstelling van de Berlijnse kunstenaar Johannes Grützke (1937). Te ‘seksueel getint’ noemde Facebook het werk Darstellung der Freiheit, uit 1972. De ‘sponsored post’ blijft voorlopig zichtbaar op de eigen Facebookpagina van het museum, maar de roulatie ervan is gestopt.

Eerder, in november vorig jaar, weigerde Facebook het schilderij Hollandsche maagd II (1977) van Pyke Koch. Daarop is een fictief wezen, half-slak-half-vrouw, met blote borsten te zien. De woordvoerder van het museum zei toen al: „Volgend jaar krijgen we een expositie over Johannes Grützke. Daar zit veel naakt bij. Benieuwd hoe dat gaat lopen.”

De advertentie op Facebook promoot de tentoonstelling ‘Der Pinsel hat gesprochen’, die zondag opent. Het is Grützke’s eerste, grote museale solotentoonstelling buiten Duitsland. Zijn werk is deze zaterdag ook te zien in een commerciële bijlage bij NRC.

Het schilderij is als campagnebeeld overigens wel te zien op fysieke reclameborden op verschillende treinstations. Een woordvoerder van Exterion Media, dat de betreffende borden uitbaat, laat weten de Nederlandse Reclame Code te hanteren. Het interpreteert die anders dan Facebook. „Het verbaast ons dat zij dit weigeren. Volgens ons kan dit gewoon.”

Museum MORE voor modern realisme in Gorssel (Achterhoek), dat twee jaar geleden openging, heeft in de collectie werk van onder meer Carel Willink, Pyke Koch, Dick Ket en Charley Toorop. De tentoonstelling over Johannes Grützke bevat, in de woorden van het museum, „zedenschetsen die ironisch commentaar lijken te leveren op collectieve neurosen, vrouwenpower, groepsdruk en de man als eenzaam maar kostelijk onwetend wezen”. Het schilderij waar Facebook aanstoot aan neemt, refereert volgens Museum MORE onder meer aan De vrijheid leidt het volk van Eugène Delacroix.