In beeld

De ‘rooi huise’ van Kaapstad

Toen hij door Kaapstad reed viel het de Nederlandse fotograaf Nick van Tiem op dat om de zoveel huizen er een knalrood beschilderd is. Hij vond het een "visueel spektakel", maar ontdekt dat het niets te maken heeft met creatieve uitingen van winkeliers.
Al snel kwam hij erachter dat dit niet door creatieve winkeliers is geschilderd maar „door een groot bedrijf dat misbruikt maakt van iemands kleine portemonnee.” Nick van Tiem
Stel je voor. Je hebt je eigen minisupermarkt waar je fruit, sap, chips en kauwgom verkoopt. Een prima assortiment. Maar het pand ziet er niet uit. En geld voor een uithangbord of verf heb je niet. Nick van Tiem
Dan is er een oplossing: je kunt je laten sponsoren door een frisdrankmerk. Nick van Tiem
Ze bieden één verfkleur: rood. En ze hebben één eis: er komt behalve je eigen logo ook een ander logo op de gevel. Maar het kost niks. Nick van Tiem
Prachtig, denk je. Maar vanaf dan is je supermarkt behalve van jou ook een beetje van Coca-Cola. Nick van Tiem
Van Tiem besluit de bewoonde reclameborden te fotograferen in de opkomende wijk Woodstock, nabij het centrum van Kaapstad. Als de zon hoog staat, tussen 11 en 2, en de schaduwen miniem zijn, maakt hij de serie Rooi Huise. Nick van Tiem
Zo ontstaat een fotoserie van iets wat voor de lokale bewoners niet bijzonder is. Nick van Tiem
"De colahuisjes zijn voor de Zuid-Afrikanen wat fietsen voor ons zijn." Alleen de toeristen valt op dat het er zoveel zijn. Nick van Tiem
Maar door de straten leeg te laten, het herhalende kleurenpalet van rood, wit en blauw en de perfect strakke luchten worden de rode huisjes van Zuid-Afrika weer bijzonder. En zo maakt Van Tiem prachtige reclame voor lelijke reclame. Nick van Tiem