Recensie

The Night Manager: charme met een rauw randje

Spionage

De BBC maakte met The Night Manager een spannende serie. Vooral het acteerwerk van Tom Hiddleston en Hugh Laurie valt op.

Elizabeth Debicki en Tom Hiddleston in The Night Manager. Foto Mitch Jenkins, BBC/AMC

Toen The Night Manager begin 2016 te zien was bij de BBC, kwamen er al snel geruchten dat hoofdrolspeler Tom Hiddleston de volgende James Bond zou worden. Als je naar deze miniserie kijkt, snap je dat helemaal. Hiddleston, bekend geworden als slechterik Loki in de superheldenfilms van Marvel, straalt als Jonathan Pine, een Britse ex-soldaat die infiltreert in de vertrouwelijke kring van Richard Roper, een zakenman en wapenhandelaar die zich voordoet als filantroop. Hiddleston heeft wat een moderne Bond moet hebben: charme met een rauw randje, maar tegelijk ook een kwetsbare uitstraling. Hij bestelt zelfs een wodka-martini. Hij is geen seksistische ploert, al belandt hij wel met aardig wat vrouwen in bed. Hiddleston won een Golden Globe voor zijn hoofdrol.

Het is echter geen onemanshow. Tegenspeler Hugh Laurie (House), die ook een Golden Globe won voor zijn rol in de serie, geeft hem als de kwaadaardige Roper veel tegengas. Roper is zo’n Britse slechterik waar je ook een beetje van gaat houden: koel, berekenend en (bijna) altijd in controle.

The Night Manager is gebaseerd op een spionageroman van John le Carré uit 1993, al hebben de schrijvers het verhaal naar de huidige tijd verplaatst. Aan het begin van de eerste aflevering werkt Pine als nachtportier in een hotel in Kairo, net op het moment dat de Arabische Lente uitbreekt in januari 2011. Als hij in het bezit komt van geheime documenten die belastend zijn voor Roper, verandert zijn leven. De serie springt na deze proloog vier jaar vooruit voor de eerste echte kennismaking tussen de twee mannen in Zwitserland, waar Pine inmiddels werkt.

De Britse spion Angela Burr (Olivia Colman, ook zij won een Golden Globe) neemt daarna contact op met Pine om Roper ten val te brengen. Het lukt Pine om zijn vertrouwen te winnen. Na nog een paar sprongen in de tijd volgen we de personages op het Spaanse eiland Majorca, waar Roper een villa heeft.

Daarna volgt een spannend spel tussen Pine, Roper en zijn vertrouwelingen, onder wie zijn bloedmooie jongere vriendin Jed (Elizabeth Debicki), een personage met meer diepgang dan je eerst zou denken. Dat er seksuele spanning ontstaat in de villa zal geen verrassing zijn. The Night Manager neemt de tijd om de verschillende relaties uit te werken en bouwt de spanning rustig op. Daardoor zakt het verhaal soms eventjes in. Verder valt de ontwikkeling van sommige personages een beetje tegen, vooral een van de vrouwen had beter materiaal verdiend in de latere afleveringen.

Al met al is The Night Manager een sterke serie. BBC gaf volgens The Independent 30 miljoen pond (35 miljoen euro) voor zes afleveringen uit. Dat zie je terug op het scherm. Alles ziet er stijlvol uit en de regie van Susanne Bier is effectief. Hiddleston schijnt niet meer in de running te zijn als Bond, maar Bier staat nog wel op de shortlist als regisseur. Op basis van deze serie zou dat een prima keus zijn.