‘Ze botsen tegen woonboten en rederijen maar toeteren’

Talk of the Town

De Prinsengracht krijgt éénrichtingsverkeer op het water; op de Wallen komt mogelijk een verbod op pleziervaart. Bewoners strijden al jaren voor regels.

De Prinsengracht krijgt eenrichtingsverkeer op het water, als een van de maatregelen om de overlast tegen te gaan. Foto Peter Brom/ANP

Met een overtuigend winterzonnetje ligt de Prinsengracht er al bij als het Amsterdam van een ansichtkaart. De zon die romantisch op het water weerkaatst; een paar woonboten op de achtergrond en een enkele boot die wat eenzaam over het water glijdt.

Het is haast onvoorstelbaar wat voor een mierenhoop het hier over twee maanden zal zijn, als de temperatuur 15 graden gestegen is. Weg beeld romantische ansichtkaart. Hallo luidruchtige en lamme Britten, pompende muziek en vele, vele bootjes.

Om het horrorbeeld – een constant festival op de grachten – van vele woonboot- en walbewoners tegen te gaan, start de gemeente op 1 april met twee pilots. De gehele Prinsengracht krijgt eenrichtingsverkeer – van het IJ naar de Amstel toe. Wie de andere kant op vaart, riskeert een boete van 230 euro. Ook start een pilot met een invaartverbod op de Grimburgwal vanaf de Oudezijds Voorburgwal. Daarnaast doet Waternet onderzoek naar een vaarverbod voor pleziervaart in het Wallengebied. De pilots lopen tot februari 2018, daarna wordt gekeken of meerdere grachten voor de eenrichtingsverkeermaatregel in aanmerking komen.

Zijn deze pilots volgens bewoners genoeg om de chaos op de grachten in te dammen?

„We zijn natuurlijk ontzettend blij dat we een nieuwe pilot krijgen”, zegt Michiel Insinger, voorzitter van Comité Woonboten Prinsengracht, „maar het bizarre is dat de uitkomst al bewezen is. Eerder is al precies dezelfde pilot uitgevoerd op onze gracht.” Insinger doelt op de proef met eenrichtingsverkeer die Waternet in 2015 deed op het stuk Prinsengracht tussen de Spiegelgracht en de Amstel. De overlast voor omwonenden verminderde destijds met 72 procent; de uitstoot volgens Bureau Luchtkwaliteit met 63 procent. Insinger: „Ze hadden deze maatregel dus al veel breder in kunnen zetten zodat de vaart deze zomer echt verspreid wordt over alle 85 grachten die Amsterdam telt.” Volgens Insinger wordt dit niet gedaan omdat het te veel impact zou hebben voor rederijen.

Wie wil weten waar ze zoal last van hebben, kan maar beter even gaan zitten. Zomaar wat incidenten: een bootbewoner verloor zijn vingertopje toen hij een bootje wegduwde die op zijn huis afkwam. Gevechten. Schreeuwpartijen. Toeristen die regelmatig over woonboten lopen of „er tegenaan pissen”. Toeristen die om 9 uur ’s ochtends stoned met een waterfiets tegen woonboten aan knallen. En rondvaartboten maar toeteren. Optochten met manoeuvrerende bootjes op plekken waar geen twee boten tegelijkertijd een brug onder kunnen. Insinger: „Ik mag toch ook niet dronken in mijn auto over de Leidsestraat, waarom mag dan op het water wel alles? We wonen in de stad dus iedereen moet zich aanpassen. Maar dit is onnodige overlast.”

Al meer dan veertig jaar strijden woonbootbewoners van de Prinsengracht – met 45.000 passerende boten per jaar de drukste gracht van de stad – voor meer regels op het water, de laatste jaren actief. Ook de walbewoners van de Prinsengracht hebben zich inmiddels verenigd in een comité.

Zij zijn er wel gerust op dat de overlast nu minder wordt, zegt Jacob Stroet van het Comité Walbewoners Prinsengracht. „Ik zou niet weten wat de gemeente nog meer zou kunnen doen.” Walbewoners hadden vooral last van het geluid van ronkende motoren van bootjes die naar voren en achter moesten manoeuvreren. Met het eenrichtingsverkeer behoort dat vast tot het verleden, zeker omdat de maximum vaarsnelheid afgelopen herfst ook is teruggebracht van 7,5 naar 6 kilometer per uur.

Wel vinden beide comités van de Prinsengracht het vreemd dat het Wallengebied mogelijk verboden wordt voor pleziervaart. Met deze maatregel zouden alleen rederijen en dus toeristen geholpen zijn. Insinger: „Dan kunnen Amsterdammers hun openbare ruimte niet meer betreden.” Stroet: „Mensen die aan de gracht wonen, kunnen zelfs hun bootje niet meer voor de deur leggen.”

Meer regels op het water worden dus gewaardeerd, alleen dan wel in het voordeel van Amsterdammers. Maar goed, nu eerst maar eens de lente afwachten.