YouTube geeft meer inzicht in de bezoekcijfers

adverteerders

YouTube gaat net als Facebook de meetmethode van zijn bezoekcijfers onafhankelijk laten controleren.

Videoplatform YouTube gaat de meetmethode van zijn bezoekcijfers en andere relevante gegevens onafhankelijk laten controleren. Bijna twee weken geleden maakte ook Facebook bekend dat het de advertentiestatistieken gaat laten toetsen.

Facebook en YouTube-eigenaar Google domineren de online-advertentiemarkt, maar adverteerders verwijten de bedrijven dat ze hun eigen regels voor meetmethodes opstellen.

De Media Rating Council (MRC), de onafhankelijke toezichthouder van de reclamesector, gaat de meetmethodes van de internetbedrijven onderzoeken.

Nu wordt het bereik van YouTubecampagnes al gemeten door onafhankelijke bedrijven. Zij kijken bijvoorbeeld hoe vaak advertenties bekeken worden en op welk moment de kijker afhaakt. Aan de hand van die gegevens bepalen adverteerders of campagnes succesvol zijn. Maar volgens The Wall Street Journal mogen die meetbedrijven „niet altijd” zelf de metingen uitvoeren, en zijn ze afhankelijk van de gegevens die YouTube ze levert.

„Onze data moet betrouwbaar en omvangrijk zijn. We staan achter deze gedachte”, reageerde Babak Pahlava van Google, in een blogpost op de site van het bedrijf. Hij schreef ook dat deze beslissing er al jaren aan zat te komen en dat het geen reactie op de druk vanuit adverteerders of de recente aankondiging van Facebook was.

YouTube heeft een miljard wereldwijde gebruikers. Op het platform worden dagelijks honderden miljoen video’s afgespeeld of geüpload. YouTube heeft veel jonge gebruikers, die via de oude media steeds moeilijker te bereiken zijn.

Bob Liodice, topman van de Amerikaanse bond van adverteerders, sprak in The Wall Street Journal van „een omslagpunt”. Hij noemde twee recente ontwikkelingen die een rol zouden hebben gespeeld bij de beslissing: een groot sectoronderzoek dat vorig jaar verscheen, waarin werd geschreven over het gebrek aan transparantie in de advertentie-industrie, en de recente oproep van een bestuurder van Procter & Gamble dat de onlinesector aan de openbaarheid van bereikcijfers moet werken. Volgens Liodice is de digitale media-industrie in slechte staat. „Mensen kijken er kritisch naar, zichzelf afvragend of dit de beste manier is om hun geld te spenderen.”

Facebook ging al eerder de fout in met zijn eigen metingen. Eind vorig jaar werd bekend dat Facebook de gemiddelde tijd dat gebruikers naar video’s kijken twee jaar lang had overschat. Het meetsysteem zou inmiddels zijn verbeterd.