Wat wil John de Mol met De Telegraaf?

Telegraaf Media Groep

Behalve uitgever Mediahuis strijdt Talpa Holding om TMG, uitgever van De Telegraaf. Verhoogt John de Mol zijn bod?

Foto Sander Koning/EPA

Mediamiljardair John de Mol is aan zet in de overnamestrijd rond Telegraaf Media Groep (TMG). Mediahuis, de Belgische krantenuitgever en NRC-eigenaar, maakte in december bekend TMG te willen overnemen. Talpa Holding, de houdstermaatschappij van De Mol, kwam een maand later met een hoger bod. Zondag verhoogde Mediahuis haar originele bod, waardoor beide partijen nu evenveel voor het krantenbedrijf overhebben: 5,90 euro per aandeel. Met toezeggingen aan haar zijde die optellen tot ruim 60 procent van de aandelen, lijkt Mediahuis aan de winnende hand. Tenzij De Mol, die nu 21 procent van de aandelen heeft, met een hoger bod komt.

Talpa Holding meldde maandag zich te beraden op het bod van Mediahuis en de markt te informeren „zodra daar aanleiding voor is”. Komt er een hoger bod van De Mol? Dat ligt er maar net aan hoe graag De Mol TMG wil hebben.

Een educated guess: heel graag. Deze week kwam vast te staan dat De Mol TMG wil inlijven in een groot Nederlands multimediabedrijf. Voorheen opperden analisten nog dat De Mol opportunistisch tegen Mediahuis op bood om een hogere prijs voor zijn aandelenpakket af te dwingen.

In een interview met De Telegraaf maakte De Mol zaterdag duidelijk dat het menens is. Op de plek waar nu De Telegraaf zit wil hij ook radio en tv gaan maken. En zo vaak komt de kans om een omvangrijk krantenbedrijf te kopen niet voorbij. „Het zou te gek zijn als er over vijf jaar een soort Media City aan de Basisweg (De Telegraafredactie, red.) staat met studio’s, met radio, met redacties, en de dikste glasvezel die er in Nederland te vinden is.”

De Mols gedroomde mediaconglomeraat is niet alleen „te gek” voor hem, maar ook voor de adverteerders die hij in groten getale aan zich zal binden. De te vormen onderneming bereikt via tv, internet, radio en gedrukte media een massapubliek. Dat betekent dat het een voor Nederlandse begrippen ongekend breed palet aan advertentiemogelijkheden kan aanbieden. Zo’n sterke speler zal zelfs een stapje voor hebben op advertentiereuzen Facebook en Google, die wel zo’n 80 procent van de advertentie-euro’s op internet wegkapen, maar geen activiteiten in print, radio en lineaire tv hebben.

Allerlei innovatieve mediaconcepten worden mogelijk met zo’n bedrijf. Zo kunnen formats over alle platforms worden uitgespreid. De Mol doet dat nu al door zijn tv-programma’s The Voice en Utopia als multimediale producties in de markt te zetten. Ook kunnen grote namen (tv-sterren, bekende Telegraaf-journalisten) op verschillende podia gaan figureren. Volgens het Financieele Dagblad, dat zich baseert op anonieme bronnen, liggen dergelijke plannen klaar voor de „sterjournalisten” van De Telegraaf. „Er is zelfs al voorzien dat zij bv’s kunnen gaan vormen om hun bekendheid op de verschillende podia uit te venten, zoals Linda de Mol nu al doet”, schrijft het FD.

Maar zover is het nog niet. Het droombedrijf werkelijkheid maken vergt een hoop gepuzzel. Allereerst moet De Mol TMG binnenhalen. Vervolgens is hij volgens ingewijden van plan zijn 33 procent-belang in omroepbedrijf SBS (SBS6, SBS9, NET5 en Veronica) uit te breiden naar 100 procent. Maar dan moet hij wel de Finse uitgeverij Sanoma, dat de overige aandelen bezit, overtuigen haar aandelen te verkopen. Via een samenwerkingsverband met TMG heeft hij al een belang in de populaire radiozenders Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Veronica, dus met de aankoop van TMG is de radiotak van De Mol Inc. rond. Uiteindelijk moet dan ook tv-bedrijf Talpa Media een rol spelen in de nieuwe onderneming. Als creatieve directeur is De Mol bij ‘zijn’ Talpa Media nog steeds verantwoordelijk voor de productie van televisieformats en -concepten, maar na de verkoop in maart 2015 aan het Brits ITV is hij geen eigenaar meer.

Het is niet de eerste keer dat De Mol, die in 2000 zijn fortuin vergaarde met de verkoop van productiebedrijf Endemol aan het Spaanse Telefónica, probeert een groot multimediabedrijf op te zetten. Toen tv-zender Talpa in 2004 van start ging wilde hij al adverteerders via verschillende media bedienen, onder andere via radiozenders 538 en Radio 10. Vanwege matige kijkcijfers werd de zender uiteindelijk in 2007 opgedoekt. Tien jaar later past De Mols visie perfect in de huidige trend van schaalvergroting in de media-industrie. In een steeds internationaler wordende mediawereld hebben alleen grote spelers de slagkracht om de beste deals af te dwingen en de overmacht van Facebook en Google op de online advertentiemarkt het hoofd te bieden, is de gedachte.

De belangrijkste partij die De Mol nog van zijn multimediadroom afhoudt is de Brabantse textielfamilie Van Puijenbroek, die 41 procent van de aandelen TMG bezit. Guus van Puijenbroek nam het initiatief om met Mediahuis in zee te gaan en zolang zijn familie het voorgenomen bod van Mediahuis steunt, kan De Mol weinig uithalen – zelfs als hij een hoger bod zou doen. In het interview met de Telegraaf maakte hij al een voorzichtige terugtrekkende beweging. De Mol liet weten het overnamegevecht met de Van Puijenbroeks niet op de spits te willen drijven. „Als er een patstelling ontstaat op aandeelhoudersniveau, dan zou ik na een tijdje mijn conclusies trekken”, aldus De Mol.