Waar je maar kijkt: overal Tours & Tickets

Inclusief smakeloze vertoning bij het Anne Frank Huis, schrijft Margaret Oomen.

Foto’s Margaret Oomen

Voor wie het nog niet wist: het Anne Frank Huis is nummer 6 van attractiepark Amsterdam, getuige het bord van de Hop On Hop Off bus pal er tegenover. Dat weet de eigenaar van touroperator Tours & Tickets kennelijk ook, want de bezoekers van het Anne Frank Huis kunnen op drie plekken in de onmiddellijke nabijheid kaartjes kopen voor de andere attracties in de Amsterdamse binnenstad: aan de achterzijde van de Westerkerk, op de Westermarkt en naast het Anne Frankhuis zelf.

Foto’s Margaret Oomen

Omdat die bezoekers daar zo lang in de rij staan, hebben ze alle tijd om het plaatje op de achterzijde van de Hop On Hop Off bus te bekijken, waarop een enorme reclame voor Body Worlds („The Happiness Project Amsterdam - Damrak 66”) en de folders van T&T door te bladeren. Zullen we na het Achterhuis naar het prostitutiemuseum op de Wallen gaan? Of misschien beter naar de Amsterdam Dungeon („Fear is a funny thing!”) of toch maar naar de Icebar?

Je kunt er letterlijk niet meer omheen: in bijna alle prominente Amsterdamse straten bevinden zich tegenwoordig vestigingen van Tours & Tickets, het bedrijf dat ook zit achter Body Worlds en rederij Lovers (met aanlegsteiger bij het Anne Frank Huis, uiteraard). Een toerist die via het Centraal Station in Amsterdam aankomt, passeert al op het Damrak vijf vestigingen van Tours & Tickets. Loopt hij wat verder de stad in, dan komt hij ook T&T’s tegen op de Dam, het Rokin, het Muntplein, de Reguliersbreestraat, Vijzelgracht, Leidsestraat, Kalverstraat/hoek Heiligeweg, Nieuwendijk, Warmoesstraat, Prins Hendrikkade, Paleisstraat en Damstraat/hoek Oudezijds Voorburgwal.

Ik heb ze niet geteld, ze zijn ontelbaar, ze schieten als paddestoelen uit de grond.

Nog afgezien van de smakeloze vertoning bij het Anne Frank Huis, vrees ik dat de nietsvermoedende toerist door de overkill aan T&T-aanbod denkt dat dit de officiële tourist information van de gemeente Amsterdam is.

Zo heeft de Tours & Tickets zaak naast het Paleis op de Dam twee uithangborden met een ‘i’ erop (foto). De opvallende rode dubbeldeks Hop On Hop Off bus, die dagelijks rondjes draait door delen van de stad, doet hetzelfde nog brutaler: hij is getooid met een vignet met de kreet „Official Tour Amsterdam”.

De gemeente heeft aangekondigd te willen inzetten op bevordering van kwaliteitstoerisme, maar het imago van de stad wordt in hoge mate bepaald door deze bedrijven.

Mijn vraag is of wij dat met z’n allen wel moeten willen.

Margaret Oomen, Amsterdam