Rood van reclame

Stel je voor. Je hebt je eigen minisupermarkt waar je fruit, sap, chips en kauwgom verkoopt. Een prima assortiment. Maar het pand ziet er niet uit. Geld voor een uithangbord of verf heb je niet.

Dan is er een oplossing: je kunt je laten sponsoren door een frisdrankmerk. Ze bieden één verfkleur: rood. En ze hebben één eis: er komt behalve je eigen logo ook een ander logo op de gevel. Maar het kost niks. Prachtig, denk je. Maar je supermarkt wordt behalve van jou ook een beetje van Coca-Cola.

Dit soort rode panden vielen de Nederlandse fotograaf Nick van Tiem meteen op toen hij vorige maand voor het eerst door Kaapstad reed. Om de kilometer werd de huizenmassa onderbroken door een knalrood exemplaar. „Een visueel spektakel”, vond Van Tiem.

Al snel kwam hij erachter dat dit niet door creatieve winkeliers is geschilderd maar „door een groot bedrijf dat misbruikt maakt van iemands kleine portemonnee.” In het centrum spot Van Tiem zelfs basisscholen die door Coca-Cola zijn ‘geholpen’.

Van Tiem besluit de bewoonde reclameborden te fotograferen in de opkomende wijk Woodstock, nabij het centrum van Kaapstad. Als de zon hoog staat, tussen 11 en 2, en de schaduwen miniem zijn, maakt hij de serie Rooi Huise.

Wat ontstaat is een fotoserie die voor de lokale bewoners in eerste instantie niet bijzonder is. „De colahuisjes zijn voor de Zuid-Afrikanen wat fietsen voor ons zijn. Alleen de toeristen valt op dat het er zoveel zijn.” Maar door de straten leeg te laten, het herhalende kleurenpalet van rood, wit en blauw en de perfect strakke luchten worden de rode huisjes weer bijzonder. En zo maakt Van Tiem prachtige reclame voor lelijke reclame.