DNB: Opmars van online winkelen drukt inflatie

Prijspeil

Consumenten zeggen goedkoper uit te zijn als ze online winkelen. De inflatie wordt gedempt door technologie en innovatie.

Foto Getty Images

Nederlanders winkelen steeds meer online en daardoor zijn ze collectief goedkoper uit. De opmars van het winkelen via internet drukt zelfs de inflatie. Dit schrijft De Nederlandsche Bank (DNB) in een donderdag verschenen notitie.

„Bij benadering”, schrijft DNB, heeft de online-aankoop van goederen en diensten de inflatie in 2016 met 0,1 procentpunt gedrukt. In totaal bedroeg de inflatie vorig jaar 0,3 procent.

DNB benadrukt dat het gaat om een benadering, omdat veel informatie over het prijsverschil tussen online- en winkelprijzen niet voorhanden is. DNB hield daarom zelf een enquête onder huishoudens. Daaruit bleek dat tweederde van de online-consumenten geld denkt te besparen door niet naar een fysieke winkel te gaan. „Gemiddeld verwachten consumenten een prijsvoordeel van 6,5 procent”, aldus de experts van DNB in de notitie. Dit percentage komt overeen met buitenlandse studies naar het ervaren prijsvoordeel bij online winkelen.

Prijzen dalen

De internethandel drukt de inflatie op twee manieren, schrijft DNB. Online-winkels hebben doorgaans lagere kosten dan fysieke zaken en kunnen daardoor lagere prijzen hanteren. Daarnaast kunnen consumenten duidelijker prijsvergelijkingen maken, wat de concurrentie bevordert en de prijzen drukt.

De online-economie kan de inflatie nog verder gaan dempen, zo verwacht DNB. Nederlanders kopen nog relatief weinig via internet. Internationaal gezien is het Verenigd Koninkrijk koploper. Daar werd in 2015 het meeste uitgegeven per online-consument: 3.600 euro. In Nederland was dit 1.242 euro. Maar het winkelen op internet rukt snel op. In 2015 besteedden Nederlanders 16 procent meer online dan in 2014. In 2016 bedroeg de groei volgens voorlopige cijfers 23 procent.

Ook op andere manieren draagt moderne technologie bij aan een lagere inflatie. De prijs van veel consumentengoederen daalt al jaren door innovatie. Vorig jaar waren mobiele telefoons in Nederland gemiddeld 12 procent goedkoper dan in 2015.

Energieprijzen

De belangrijkste reden van de lage inflatie in 2016 was de prijs van energie. Die daalde met 5,5 procent. Energieprijzen zijn erg wispelturig, maar op de langere termijn heeft technologische vooruitgang ook op dit gebied een dempend effect. De productiekosten van schaliegas en schalie-olie in de Verenigde Staten zijn de voorbije jaren fors gedaald, waardoor de VS kunnen concurreren met traditionele producenten als Saoedi-Arabië. Zij kunnen de energieprijzen hierdoor minder goed dicteren. Ook de productieprijs van wind- en zonneenergie loopt terug door innovatie.

De inflatie loopt sinds eind dit jaar weer op. In januari lagen de prijzen in Nederland 1,7 procent hoger dan een jaar eerder. Dit komt hoofdzakelijk doordat de energieprijzen weer wat hoger liggen. De prijs van een liter benzine was 1,57 euro, 14 cent meer dan in januari 2016.