DNB: online winkelen drukt inflatie

E-commerce heeft de inflatie volgens DNB in 2016 met 0,1 procentpunt gedrukt.

Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Nederlanders winkelen steeds meer online en daardoor zijn ze collectief goedkoper uit. De opmars van het winkelen via internet drukt zelfs de inflatie. Dit schrijft De Nederlandsche Bank (DNB) in een donderdag verschenen notitie.

“Bij benadering”, schrijft DNB, heeft ‘e-commerce’ (de online aankoop van goederen en diensten) de inflatie in 2016 met 0,1 procentpunt gedrukt. In totaal bedroeg de inflatie vorig jaar 0,3 procent.

DNB benadrukt dat het gaat om een benadering, omdat veel informatie over het prijsverschil tussen online- en winkelprijzen niet voorhanden is. DNB verrichtte daarom zelf een enquête onder huishoudens. Daaruit bleek dat tweederde van de online consumenten geld denkt te besparen door niet naar een fysieke winkel te gaan. “Gemiddeld verwachten consumenten een prijsvoordeel van 6,5 procent”, aldus DNB in de notitie. Dit percentage komt overeen met buitenlandse studies naar het ervaren prijsvoordeel bij online winkelen.

Online winkelen rukt op

De internethandel drukt de inflatie op twee manieren, schrijft DNB. Online winkels hebben doorgaans lagere kosten dan fysieke zaken en kunnen daardoor lagere prijzen hanteren. Daarnaast kunnen consumenten duidelijker prijsvergelijkingen maken, wat de concurrentie bevordert en de prijzen drukt.

De online economie kan de inflatie nog verder gaan dempen, zo verwacht DNB. Nederlanders kopen nog relatief weinig via het internet. Internationaal gezien is het Verenigd Koninkrijk koploper. Daar werd in 2015 het meeste uitgegeven per online consument: 3.600 euro. In Nederland was dit slechts 1.242 euro. Maar het winkelen op internet rukt snel op. In 2015 besteedden Nederlanders 16 procent meer online dan in 2014. In 2016 bedroeg de groei volgens voorlopige cijfers 23 procent.