Iedereen wacht op de iPhone 8

Smartphones Op het Mobile World Congress ontbreken de twee belangrijkste smartphones van het jaar, van Samsung en Apple. Toch zal de peperdure iPhone ook in 2017 de markt domineren.

Als honderdduizend bezoekers zich dit weekeinde verzamelen voor ’s werelds grootste beurs voor de mobiele industrie in Barcelona, dan zullen de twee belangrijkste nieuwe smartphones van het jaar ontbreken.

Normaal gesproken gebruikt Samsung de zondagavond op het Mobile World Congress om zijn nieuwe top-smartphone te presenteren – vorig jaar was Facebook-oprichter Mark Zuckerberg nog van de partij om Samsungs bijpassende VR-houder te demonstreren. Maar de nieuwe Galaxy S8 heeft vertraging opgelopen door de problemen met de accu van de Galaxy Note 7. Dat leidde vorig jaar tot een pijnlijke terugroepactie.

Mark Zuckerberg, vorig jaar tijdens de introductie van de Samsung Galaxy S7 in Barcelona. Foto Reuters

De Zuid-Koreaanse elektronicafabrikant moest extra tijd besteden aan het verbeteren van de inspectie van de accu’s en stelde de introductie van de S8 daarom uit naar eind maart. Het toestel ligt vermoedelijk vanaf april in de winkels en Samsung zal alles uit de kast halen om de misser van vorig jaar te compenseren.

Apple profiteerde van de tegenslag bij Samsung en heeft in het afgelopen kwartaal meer iPhones verkocht dan ooit tevoren – 78,3 miljoen. Volgens de meest recente telling van onderzoeksbureau Gartner is Apple wereldwijd weer de grootste leverancier van smartphones. Hoewel telefoons met Google’s mobiele besturingssysteem Android veel goedkoper zijn, schrikken consumenten er blijkbaar niet voor terug om een duurdere iPhone aan te schaffen.

Apple haalt Samsung in met smartphones

Apple is nooit van de partij op beurzen als die in Barcelona. Het bedrijf houdt zijn eigen evenementen om producten te introduceren, straks in het nieuwe hoofdkantoor dat in april wordt geopend. De iPhone 8 zal pas in het najaar aangekondigd worden, maar het gonst nu al van de geruchten over de manier waarop Apple dit jubileummodel zal aankleden.

Het is tien jaar geleden dat de eerste iPhone op de markt verscheen en dat wil Apple vieren met een bijzonder model. Het spraakmakendste onderdeel lijkt de prijs te worden: er zou een luxe premium versie verschijnen die meer dan 1.000 dollar kost. Ter vergelijking, de gemiddelde verkoopprijs van een smartphone daalde de afgelopen zes jaar van 440 naar 283 dollar; die van Apple steeg in het afgelopen kwartaal tot 695 dollar – hoger dan ooit.

Zelfs goedkope, oudere iPhones die providers bij een abonnement weggeven lijken Apple geen pijn te doen. Als een klant eenmaal aan boord is, is het lastig om uit de goed geïntegreerde wereld van besturingssysteem iOS te stappen, en ligt upgraden naar een nieuwer model voor de hand. Zo oogst Apple uiteindelijk toch het volle pond.

Voor 2017 rekent Apple op een opleving van iPhone-verkopen. Het is twee jaar geleden dat de vorige iPhone-hausse plaatsvond: de iPhone 6, uit 2014, brak alle records. Gelet op de gemiddelde vervangtijd van een telefoon zullen veel van die iPhone 6-kopers dit jaar willen upgraden.

De vorige iPhone-modellen waren niet spectaculair vernieuwd, hoewel het verdwijnen van de koptelefooningang in de iPhone 7 voor verbazing zorgde.

Iedereen wacht op de iPhone 8 omdat die een stuk ingrijpender verbouwd lijkt te worden. Maar Apple hoeft niet per se een revolutionair toestel uit te brengen om klanten te winnen; het moet zorgen dat het aanbod aan geïntegreerde diensten aantrekkelijk genoeg blijft om bestaande gebruikers vast te houden in de wereld van iOS. Meestal loopt de hardware van Apple achter op die van Android, maar wint iOS qua gebruiksgemak.

Beleggers zijn optimistisch, het aandeel Apple staat hoger dan ooit. Deze maand haalde het Google weer in als waardevolste bedrijf ter wereld, met een totale beurswaarde van 720 miljard dollar.

Nokia is terug

Bij Android-telefoons is het eenvoudiger om over te stappen op een andere fabrikant. Samsung leidt die markt, maar moet concurreren met Chinese fabrikanten als Huawei en Oppo die telefoons voor lage prijzen weten te produceren zonder al te veel aan kwaliteit in te boeten.

Andere telefoonfabrikanten dreigen het onder de continue prijsdalingen te begeven. LG, uit Zuid-Korea, introduceerde vorig jaar in Barcelona een modulaire telefoon die je kon uitbreiden met extra’s. Het werd een fiasco. Ook HTC lijdt al kwartalen achter elkaar verlies, net als Sony’s smartphonedivisie. Toch houdt Sony vast aan de telefoons, omdat het nu eenmaal ‘s werelds populairste speelgoed is

In al dat Chinese geweld brengt Nokia een nieuwe Android-telefoon uit. De Finse fabrikant gaf zijn merknaam in licentie bij HMD, dat de Chinese markt wil veroveren met een Europese naam. De echte smartphonetak van Nokia is verkocht aan Microsoft. Dat werd een flop en Microsoft lijkt de hoop te hebben opgegeven om nog een rol van betekenis te spelen als telefoonfabrikant. Zelfs een stand op het Mobile World Congress kan er dit jaar niet vanaf.