De Thuiskok: Moussaka

Moussaka is een traditioneel Turks gerecht, maar als je hem in West-Europa bestelt, krijg je meestal de Griekse variant. Het is een ovenschotel die met lagen van saus, vlees en groente wel wat wegheeft van lasagne. Het is in principe al een gezond gerecht, maar de auteurs noemen dit een ‘gezonde’ moussaka. Nu schrijft voedingsdeskundige Ralph Moorman in het voorwoord dat er enkel „SUPERGEZONDE recepten” in het boek staan, dus dat zal dit dan ook wel zijn.

Verwarm de oven voor op 200 graden en verhit water met de waterkoker. Snijd de aardappels in dunne plakken en stoom of kook deze in circa 7 minuten gaar. Bak de ui met de knoflook in kokosolie, voeg het gehakt toe en rul het gaar. Snijd de aubergines in lange dunne plakken van ongeveer 0,75 cm dikte. Bestrijk ze met kokosolie en gril aan beide kanten lichtbruin. Roer de tomatenblokjes, oregano, kaneel- en nootmuskaatpoeder, basilicum en een snuf zeezout door het gehakt en laat circa 10 minuten op laag vuur staan.

Vet een ovenschaal in en bedek de bodem met aardappelschijfjes, schep hier de helft van de gehaktsaus op, leg de helft van de aubergineplakken hierop. Maak zo nog een paar lagen. Meng de Parmezaanse kaas door de ricotta en smeer dit bovenop. Zet de schaal circa 25 minuten in de oven. Serveer met een frisse groene salade.