Hoge verrassingsfactor op Sonic Acts

Donderdag gaat Sonic Acts Festival van start. Vroeger gericht op geluidskunst en elektronische muziek, nu een mix van muziek, kunst en technologie. Drie tips.

Kara-Lis Coverdale bij een concert in Den Haag.

Donderdag gaat in Amsterdam de zeventiende editie van Sonic Acts van start. Met gecomponeerde muziek en audiovisuele performances, een filmprogramma, een kunsttentoonstelling en een nachtprogrammering kenmerkt het vierdaagse festival zich door een caleidoscopische diversiteit. Een zeldzaamheid binnen het huidige, scherp geprofileerde muziekleven.

„Zo bezien zijn we geen traditioneel muziekfestival”, zegt programmeur Lucas van der Velden. „We willen een brede waaier aan nieuwe kunst laten zien, die recht doet aan de voortdurende vernieuwing en verandering in de wereld.”

Richtte Sonic Acts zich in de jaren negentig vooral op experimentele geluidskunst en elektronische muziek, de laatste jaren bewandelde het festival het brede grensgebied tussen muziek, media art, technologie en theorie. Dit weekeinde vinden verschillende conferenties, lezingen en masterclasses plaats rond het thema The Noise of Being.

Nog altijd vormt experimenteel repertoire een belangrijke peiler van Sonic Acts. Van der Velden: „Iedere editie blikken we terug op de roots van de elektronische muziek en stellen we een vergeten pionier centraal. Zo organiseren we dit jaar een programma rond Maryanne Amacher.”

Tegelijkertijd wil Sonic Acts laten zien dat experimentele muziek niet voorbehouden is aan een kleine groep insiders. „We proberen verschillende soorten kunst samen te brengen. Die gevarieerde context leidt tot een hoge verrassingsfactor. Als iemand met een filmachtergrond door een audiovisuele act ook geïnteresseerd raakt in moderne muziek, dan is de opzet geslaagd.” Drie acts die je deze editie niet mag missen.

Jennifer Walshe

Jennifer Walshe is componist, video-artiest, tekstschrijver en vocalist. Met het wereldberoemde Arditti Quartet is zij vrijdag te zien in Everything is Important, een indringende performance in het Stedelijk, op het grensgebied van kamermuziek, absurd theater, film en tekstcollage. „Als kunstenaar wil ik me kritisch verhouden tot de huidige tijd”, aldus Walshe. „Ik stel vragen en laat in mijn werk doelbewust ruimte voor ambiguïteit. Tegenwoordig worden we onophoudelijk gebombardeerd met vaak tegenstrijdige informatie. Mijn werk is even labyrintisch.” Everything is important een rijkgeschakeerd mozaïek, waarin alles met alles samenhangt zonder dat zich een vastomlijnde betekenis laat destilleren. Liefdesverklaring aan de aarde, dystopische beschouwing op technologie, essays over genderkwesties en geopolitiek – voor Walshe is het allemaal even belangrijk.

Kara-Lis Coverdale

Ze studeerde klassiek piano, speelde jarenlang kerkorgel in haar woonplaats Montréal en geldt sinds enkele jaren als een van de spannendste componisten in Noord-Amerika (aldus The Guardian). In het Muziekgebouw geeft Klara-Lis Coverdale zaterdag een performance met hallucinante lichteffecten van kunstenaar MFO (Marcel Weber). Wie haar recente album Aftertouches beluistert, wordt onherroepelijk meegezogen in een elektronisch droomdomein waar gewijde koorzang een onwaarschijnlijk verbond aangaat met ambient, dance en pop. Hoe ze haar stilistische mengelmoes zo organisch laat klinken? „Eigenlijk componeer ik gewoon de wereld zoals ik die hoor.”

Warnecke & Biedermann

Een audiovisuele explosie. Een spektakel. De performance Perspection² (zaterdag in het Muziekgebouw) mag je zeker niet missen. „De titel is een samenstelling van ‘perceptie’ en ‘perspectief’”, aldus componist Pierce Warnecke en videokunstenaar Matthew Biedermann. „We maken het publiek hyperbewust van hun beweging in de ruimte.”

In zijn spectaculaire visuals gebruikt Biedermann zogenaamde anamorfische technieken: „Mijn videoprojecties krijgen alleen de juiste diepte als je ze vanuit een bepaald gezichtspunt bekijkt. Met software kan ik dat punt door de ruimte laten bewegen.” Perspection² is een reactie op de virtualisering van onze wereld, stelt het tweetal. „Virtual reality dompelt mensen onder in een imaginaire ruimte, terwijl wij onze toeschouwers juist hun werkelijke omgeving laten ervaren.”

Sonic Acts. Van 23 t/m 26/2 in Amsterdam. Inl.: sonicacts.com