Een gids voor de beste nieuwsbrieven

De nieuwsbrief hoeft niet meer het uitschot van de mailbox te zijn. Er wordt al jaren aan een imagoverandering gewerkt. Van ongewenste digitale reclamefolder omdat je vergeten was een vinkje aan te klikken, naar persoonlijke dagelijkse of wekelijkse update, vergelijkbaar met een blog of een tijdschrift.

De nieuwsbrief heeft een hoop te bieden, maar dan moet je wel weten wat voor nieuwsbrieven er allemaal bestaan, vonden de makers van Discover, een nieuwe overzichtssite voor nieuwsbrieven die deze week werd gelanceerd.

Discover is gemaakt door Revue, een Nederlandse start-up waar ze geloven dat „iedereen een nieuwsbrief zou moeten sturen”. Het bedrijf, dat twee jaar geleden werd opgericht, telt inmiddels vijf werknemers, 25.000 gebruikers en meer dan 2,5 miljoen verstuurde mails per maand.

Discover is er niet alleen voor de brieven die via Revue zijn gemaakt, de site biedt een overzicht van allerlei verschillende soorten nieuwsbrieven. Er is veel - zoals misschien wel te verwachten is - technologie en journalistiek te vinden, maar Discover laat ook de wondere nieuwsbriefwereld zien, vol niches en persoonlijke verhalen. Je vindt er design, mindfullnes en wetenschap, zoals The Ed’s Up waarin de Britse wetenschapper Ed Yong wekelijks de beste dingen die hij gelezen heeft deelt. Of de ‘thank you notes’- nieuwsbrief, waarin Justin Wolfe elke dag schrijft waarvoor hij dankbaar is.