De Amsterdamse Zuidas gaat op de schop

Gebiedsontwikkeling

De Zuidas in Amsterdam krijgt een ‘make-over': een moderne look voor het NS-station en een overkapping over de drukke A10. Prijskaartje: 990 miljoen euro.

Zuidasdok. De Amsterdamse Zuidas krijgt een nieuwe ‘look’. Artist impressions: Zuidasdok

ZuidPlus mag aan de slag aan de Amsterdamse Zuidas. De combinatie van de bouwbedrijven Heijmans uit Nederland, Fluor uit de Verenigde Staten en Hochtief uit Duitsland kreeg dinsdag definitief groen licht voor het Zuidasdok.

De werkzaamheden, die tien jaar gaan duren, omvatten de verbreding en ondertunneling van de A10 Zuid en uitbreiding en modernisering van station Amsterdam Zuid. Het gaat om een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Met de opdracht is 990 miljoen euro gemoeid. Heijmans neemt deel voor 15 procent, de twee buitenlandse bedrijven elk voor 42,5 procent.

De A10 Zuid is een van de drukste snelwegen van Nederland met veel fileleed. De snelweg krijgt over een lengte van zes kilometer acht rijstroken voor doorgaand verkeer en vier stroken voor bestemmingsverkeer. De weg komt ter hoogte van station Amsterdam Zuid onder de grond te liggen, over een lengte van één kilometer. Deze ondertunneling geeft het station de ruimte om uit te groeien tot een knooppunt voor openbaar vervoer. Op het tunneldak van Amsterdam Zuid, dat na de start van de Noord-Zuidlijn in 2018 meer passagiers krijgt te verwerken, ontstaat openbare ruimte ter grootte van 24 voetbalvelden, met veel groen.

Het Zuidasdok wordt gefinancierd door Rijkswaterstaat, de gemeente Amsterdam, ProRail, de provincie Noord Holland en de Vervoerregio Amsterdam, met een extra bijdrage van NS.

De komende twee jaar wordt het voorontwerp nader uitgewerkt. In 2019 start de bouw. De echte bouwfase duurt dan vijf jaar, daarna volgt nog twee jaar voor het testen van de tunnels. In 2028 moet het Zuidasdok worden opgeleverd.