Piloten Air France akkoord met nieuwe budgetdochter

Luchtvaart Air France kan door met de plannen voor een eigen budgetmaatschappij. Dat is een opsteker voor topman Jean-Marc Janaillac.

Foto Valerie Kuypers/ANP

De piloten van Air France hebben, ondanks een negatief advies van hun vakbond, ingestemd met het creëren van een goedkopere dochteronderneming voor de lange en middellange afstand.

In een door pilotenbond SNPL uitgeschreven referendum stemde 58 procent vóór het zogeheten plan Boost van de vorig jaar aangetreden nieuwe topman van Air France-KLM Jean-Marc Janaillac. Ruim 74 procent van de piloten brachten hun stem uit, liet de bond maandagavond weten.

De uitslag is een opsteker voor Janaillac. Om de nieuwe dochtermaatschappij te kunnen creëren is instemming van de pilotenbonden onontbeerlijk.

In een conceptakkoord liet Air France eerder deze maand weten dat de nieuwe maatschappij beperkt blijft tot 28 toestellen en dat de piloten dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen als die van Air France. Alle piloten van het bedrijf zullen hun productiviteit moeten verhogen.

Woensdag komt het bestuur van de SNPL bijeen om over het voorstel van Air France te spreken. In principe hebben de bonden tot 24 februari de tijd om het akkoord te tekenen, maar de SNPL heeft al laten weten nog te willen onderhandelen over „verbetering” van de plannen.

Onder andere door de vraagstelling („Stemt u in met het outsourcen van een deel van de activiteiten en de vloot van Air France voor lange- en middellangeafstand in een nieuwe structuur”) probeerden de bondsbestuurders de uitslag te beïnvloeden.

Het nieuwe dochterbedrijf, dat nog geen naam heeft, moet op nu nog verlieslatende of recent geschrapte routes de concurrentie met maatschappijen uit de Golfstaten aangaan. Daardoor zou Air France verder kunnen groeien, waardoor de bij de overname van KLM in 2004 afgesproken ‘productiebalans’ weer in evenwicht komt, zei Janaillac afgelopen zaterdag in een interview met NRC: „Nu zijn er twee oplossingen. De groei verminderen bij KLM. Dat is een heel slecht idee. Of een manier vinden om Air France sneller te laten groeien. Dat is precies wat we willen met Boost, een nieuwe dochtermaatschappij met lagere kosten dan Air France. Ik zeg dus tegen de Franse piloten: geef ons de middelen om in Frankrijk harder te groeien. Ga akkoord.”

Lees ook het interview met Air France-KLM-topman Janaillac:
Nee, het vertrouwen is nog niet hersteld