AFM: reclameverbod voor riskant beleggingsproduct

Opties

Buitenlandse bedrijven maken op agressieve wijze reclame voor financiële producten met grote risico’s. Er komt nu een verbod op.

Foto iStock

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil een reclameverbod instellen voor een reeks risicovolle beleggingsproducten. Bedrijven mogen die niet langer onder de aandacht brengen van consumenten. Ook wil de AFM een reclameverbod voor zogeheten flitskredieten. Dat zijn leningen die aan consumenten worden verstrekt met een korte looptijd en een zeer hoge rente.

Dat heeft de toezichthouder maandag aangekondigd. Het gaat om zes beleggingsproducten, waaronder zogeheten binaire opties, coco’s, bepaalde contracts for difference en bepaalde turbo’s en futures. Deze producten zijn volgens de AFM „schadelijk” als ze bij de verkeerde doelgroep terechtkomen. Binaire opties zouden zelfs schadelijk zijn voor „iedereen die ze gebruikt”. Het kabinet besloot maandag de AFM de bevoegdheid te geven reclameverboden in te stellen.

Volgens de toezichthouder worden veel van deze producten „op grote schaal en op agressieve wijze” in Europa aangeboden. Consumenten kunnen er „snel veel geld mee verliezen” terwijl het op lange termijn „niet goed mogelijk is winst te maken”. Bij flitskredieten worden „kwetsbare consumenten in geldnood verleid” om snel geld te lenen, maar overzien zij vaak niet dat hiervoor „te hoge” kosten in rekening worden gebracht.

De beleggingsproducten worden vooral online en door buitenlandse ondernemingen aangeboden. Het gaat bijvoorbeeld om Israëlische bedrijven die gevestigd zijn op Cyprus. Daar is het toezicht minder streng. Met een Cypriotische vergunning mogen de bedrijven overal in Europa hun producten aanbieden. De AFM staat vervolgens enigszins machteloos omdat ‘Cyprus’ over de bedrijven gaat. België en Frankrijk gingen Nederland voor met een reclameverbod.

Beleggen? Nee, gokken pagina E3
    • Chris Hensen