Kraft Heinz trekt fusievoorstel Unilever in

Vrijdag werd bekend dat Kraft Heinz het voorstel had gedaan. Unilever wees het af. De bedrijven stellen in een gezamenlijke verklaring nu dat een fusie helemaal van de baan is.

Heinz ketchupflessen Toby Talbot/AP

Het Amerikaanse bedrijf Kraft Heinz trekt het voorstel om met Unilever te fuseren in. Dat schrijft het bedrijf in een gezamenlijke verklaring met Unilever op haar website. Kraft Heinz zegt “vriendschappelijk in te stemmen” met het terugtrekken van het fusievoorstel.

Vrijdag werd duidelijk dat Kraft Heinz een bod had gedaan op Unilever ter waarde van 143 miljard dollar. Die laatste wees het voorstel echter resoluut van de hand. Het bedrijf vond 50 dollar per aandeel veel te laag en zag bovendien geen strategische voordelen. Het aandeel van Unilever schoot na het nieuws van een voorstel op het Damrak met 13 procent omhoog. Kraft Heinz zei ondanks de afwijzing nog uit te zien naar “een overeenkomst”.

Kraft Heinz (42.000 werknemers) is veel kleiner dan Unilever (170.000 werknemers), maar wel winstgevender. Het bedrijf kwam in 2015 tot stand na een fusie van Heinz en Kraft, waarna de winst meer dan verdubbelde tot 4,2 miljard dollar in 2016. Daarvoor moesten wel 7.000 mensen worden ontslagen. Unilever maakte in 2016 5,5 miljard euro winst.

Lees ook dit portret van Kraft Heinz: Kleiner, maar winstgevender

De twee grote namen achter Kraft Heinz zijn Berkshire Hathaway en 3G Capital. De twee investeerders zijn een opmerkelijk duo: het Braziliaanse 3G staat bekend als een strenge saneerder, terwijl Buffett een ander soort investeerder is, volgens NRC-economieredacteur Camil Driessen:

“Het is een bijzondere combinatie, vooral vanuit Buffetts perspectief, omdat hij erom bekend staat dat hij zich nergens mee bemoeit en juist investeert in goed geleide bedrijven zoals Coca-Cola.”

Juist door de strenge saneerstijl van 3G was er al gauw na het bod angst over wat er met Unilever zou gebeuren. Die onzekerheid lijkt nu dus van de baan.

Als de fusie wel was doorgegaan was het nieuwe bedrijf waarschijnlijk het op één na grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld geworden. Alleen Nestlé zou groter zijn geweest.