Het Classical Now Festival laat Schubert herleven

Bij het Tweede Pianotrio van Schubert vergaten de bezoekers zelfs om te hoesten. Plotseling was Schubert inderdaad een tovenaar.

Foto Joris-Jan Bos

Vijf dagen lang waarde de geest van Franz Schubert door Den Haag. Zijn kamermuziek was de rode draad in het nieuwe Classical Now Festival. Een hoogtepunt vormde de reconstructie van een muzikale avond, die Schubert organiseerde eind maart 1828, ter nagedachtenis aan Beethoven. De avond was lang en mooi in de Nieuwe Kerk. Het Franse Quatuor Van Kuijk loste zijn grote belofte in met bevlogen en theatraal spel. Bariton Tobias Berndt zong als meeslepende verteller; elk woord helder en geladen met spanning. Dat gold ook voor het Nederlands Kamerkoor, dat tegen elven de verstilde atmosfeer van nachtgezang opriep.

Maar het meest indrukwekkend was het Tweede Pianotrio, waarin Schubert het gestorven genie Beethoven als een zon laat ondergaan. De jonge Israëlische pianist Ishay Shaer, violiste Liza Ferschtman en celliste Quirine Viersen hielden het publiek in een hypnotische greep. De bezoekers waren zo gebiologeerd dat ze zelfs vergaten te hoesten. Waren zij hier getuige van de geboorte van een nieuw pianotrio? Vaak wekt Schuberts instrumentale muziek de indruk dat er een tekst aan ten grondslag lag - woorden die hij later heeft weggehaald. Ook nu. Piano, viool en cello voerden hartstochtelijke gesprekken, genoten van elkaars volzinnen en speelden met de ruimte tussen de noten. Plotseling was Schubert inderdaad de tovenaar, over wie de dichter Grillparzer schreef dat hij de dichtkunst liet klinken en de muziek liet spreken.