Unilever wijst overnamebod Kraft Heinz af

Het bod heeft waarde van 143 miljard dollar (134 miljard euro). Unilever zegt dat Kraft Heinz met die prijs het bedrijf “onderwaardeert”.

Het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam. Foto Lex van Lieshout/ ANP

De Brits-Nederlandse levensmiddelenfabrikant Unilever heeft een eerste overnamepoging van branchegenoot Kraft Heinz van de hand gewezen. Dat meldt het Amerikaanse bedrijf in een korte verklaring. Kraft Heinz zegt dat een samengaan van beide bedrijven tot een van de grote spelers op de markt van levensmiddelen zou kunnen leiden.

Volgens Unilever gaat het om een bod van 50 dollar (46,95 euro) per aandeel, ruim 18 procent boven de slotkoers van donderdag. Daarvan zou 30,23 dollar in cash worden uitbetaald en de rest in aandelen van het nieuw te vormen bedrijf. Het totaalbod komt daarmee uit op 143 miljard dollar (134 miljard euro). Dat bedrag moet worden opgehoest door de grootaandeelhouders van de Amerikaanse voedingsgigant, miljardair Warren Buffett en investeringsmaatschappij 3G.

Unilever heeft het bod afgewezen omdat daarmee de waarde van het bedrijf “te laag wordt ingeschat”, zo luidt het in een verklaring tegenover persbureau Reuters.

“Unilever heeft het bod afgewezen omdat het er geen meerwaarde in ziet, noch financieel of strategisch, voor aandeelhouders. We zien geen basis voor verdere discussie.”

Dat Unilever het eerste bod heeft afgewezen, betekent niet dat het samengaan van beide bedrijven van de baan is. Een overnameproces is als een paringsdans waarbij prooi en jager om elkaar heendraaien. Of er ook een tweede bod zal komen, hangt onder meer af van de bereidwilligheid van Unilever om te praten over een mogelijke overname.

De koers van het aandeel Unilever schoot aan het begin van de middag omhoog op de Amsterdamse beurs nadat de geruchten over de overnamepogingen zich verspreidden. Om kwart voor 2 is een aandeel Unilever ruim 43,30 euro waard, 10 procent meer dan de slotkoers van donderdag.

Wat produceren de bedrijven?

Unilever is één van de grootste spelers op de markt voor levensmiddelen met onder meer de merken Unox, Dove en Knorr in de stal. Vorig jaar draaide het bedrijf een omzet van 52,7 miljard euro en hield onder de streep een nettowinst van 5,3 miljard euro over. Bij het bedrijf werkten in 2015 wereldwijd zo’n 170.000 mensen.

H.J. Heinz Company en de Kraft Foods Group fuseerden in maart 2015 tot de The Kraft Heinz Company. Het bedrijf produceert naast de bekende ketchup onder meer het broodbeleg onder de labels De Ruijter en Venz, de sauzen van Wijko en de kaasspreads van Philadelphia.