Peugeot-Citroen zoekt vooral naar schaalvergroting

PSA

Fransen zijn niet onder de indruk van Opel, maar kunnen met de aankoop wel hun concurrentiepositie verbeteren.

Foto Ian Langsdon / EPA

Met een recordverlies van 4,7 miljard euro scheerde PSA in 2012 langs de rand van de afgrond. De analyse toen: het moederbedrijf van Peugeot en Citroën is te afhankelijk van de wankele Europese markt. Een reddingsoperatie van de Franse staat en het Chinese Dongfeng was nodig om PSA weer op de rails te krijgen.

Dankzij aantrekkend Europa gaat het weer beter. Maar dat PSA met Opel nóg Europeser wordt, roept in Frankrijk wel enige vragen op. Want wat wil het bedrijf eigenlijk met de Duitse winkeldochter van General Motors?

Opel, in Frankrijk goed voor krap 3 procent marktaandeel, heeft „zeer matig sex appeal” en bezit „technologisch weinig echte pareltjes”, oordeelde zakenkrant Les Echos streng. Het brengt nu weliswaar de elektrische Ampera-e op de markt, maar kleine kans dat GM de patenten meeverkoopt. PSA, dat nog altijd zwaar op diesel leunt, maakt met Dongfeng voor 2019 een eigen elektrische auto.

Lees ook het stuk van onze correspondent Duitsland over de mogelijke overname: Duitsers zijn geschrokken van de mogelijke overname van ‘hun’ Opel door PSA.

PSA wil in de eerste plaats groeien. Conglomeraten als Volkswagen, GM en ook Renault-Nissan (met Mitsubishi, Lada en Dacia) zijn goed voor zo’n 10 miljoen auto’s per jaar. PSA is op de wereldmarkt maar een kleine speler. Met Opel zou PSA van 3,15 naar 4,3 miljoen auto’s per jaar gaan.

Een steviger positie

Schaalvergroting is onvermijdelijk, schrijven Franse analisten. Daardoor kan groter worden ingekocht en kunnen ‘platforms’ gedeeld worden. Nu al maakt PSA in het Oost-Franse Sochaux de Opel Zafira en Opel gaat een nieuwe Citroën C3 in Spanje assembleren. Die samenwerking komt voort uit de kortstondige toenadering tussen GM en PSA in 2012-2013.

Met de overname zou PSA een steviger positie krijgen in economisch stabiel Duitsland en, dankzij Vauxhall, in Groot-Brittannië. Nu nog leunt PSA zwaar op het onzekerder zuiden van Europa. Daarnaast wil het bedrijf groeien in Iran, China en (met de recente overname van het lokale merk Ambassador) in India.

Opel en PSA kampen ondanks recent afgestoten fabrieken nog altijd met overcapaciteit. Maar volgens Bertrand de la Villéon van Eurogroup Consulting hoeft dat door de betere Europese conjunctuur niet per se tot ontslagen te leiden. De Franse bonden zijn vooralsnog niet bezorgd omdat met Parijs is afgesproken dat PSA op Franse bodem voorlopig een miljoen auto’s per jaar blijft bouwen.

Een eventuele overname is wel „de eerste industriële testcase voor de Brexit”, kopte Le Monde vrijdag. Dat GM graag van Opel af wil, hangt volgens Britse bonden samen met de waardevermindering van de pond.