Recensie

Originele en eigenzinnige Spinvis

Pop Zelfs met voor het publiek onbekende nummers handhaaft Spinvis zich als een unieke stem in de Nederlandse popmuziek.

Toeval bepaalde de woordcombinatie Trein/Vuur/Dageraad, titel van het komende Spinvis-album en thema van het gelijknamige theaterprogramma van zanger Erik de Jong. Het album is af maar komt door zijn eigen onhandigheid pas in april uit, vertelde De Jong bij de première van zijn programma dat zich afspeelt in een „toevalskunstwerk” van achtergrondbeelden die door de computer aan elkaar worden geregen.

Met zijn band wordt een breed scala aan instrumenten bespeeld, van zingende zaag tot trombone. De vorm is origineel: de bandleden stellen elkaar voor met gerichte vragen over hun achtergrond en de samenzang vindt plaats in steeds wisselende combinaties. Spinvisklassiekers ‘Bagagedrager’ en ‘Wespen op de Appeltaart’ zijn fris gearrangeerd, tussen nieuwe liedjes die De Jongs zachtmoedige eigenzinnigheid onderstrepen. Het zwoele Vlaams van celliste Saartje Van Camp in zingzegnummer ‘Nachtwinkel’ paste daar prachtig bij.

Lees ook het interview met Spinvis: ‘Mijn stem is mijn lot’

Met zijn poëtische en associatieve teksten trapt Spinvis niet in de val om er kleinkunst van te maken. Nieuwe nummers ‘De Kleine Symfonie’ en ‘Van de Bruid en de Zee’ zijn juwelen van inventiviteit. Zelfs in die voor het publiek onbekende nummers handhaafde Spinvis zich als een unieke stem in de Nederlandse popmuziek. Hij deinst er niet voor terug om roerende liedjes af te wisselen met de hoempatoeterklanken van het eufonium.