Meer passagiers, lagere nettowinst Schiphol in 2016

Het bedrijf zag het aantal passagiers op de luchthaven fors groeien tot 63,6 miljoen.

Schiphol. Foto Peter Bakker/ANP

Luchthavenbedrijf Schiphol Group heeft in 2016 een fors lagere nettowinst geboekt dan een jaar eerder. Kwam het nettoresultaat in 2015 mede dankzij een eenmalige boekwinst nog uit op 374 miljoen euro, afgelopen jaar was dat 306 miljoen euro, blijkt uit de vrijdag gepresenteerde jaarcijfers.

Schiphol zag de netto-omzet wel licht toenemen: van 1,42 miljard in 2015 naar 1,43 miljard in 2016. Een verlaging van de havengelden, met 11,6 procent, die luchtvaartmaatschappijen moeten betalen om op Schiphol te vliegen werd daarbij gecompenseerd door een groei van het aantal passagiers op de luchthaven. In totaal steeg het aantal reizigers met 9,2 procent tot 63,6 miljoen.

De havengelden zijn goed voor meer dan de helft van de totale omzet. Dat de omzet ondanks de tariefverlagingen toch steeg, kwam daarnaast door een toename in de inkomsten uit onder meer horeca- en winkellicenties en parkeergelden. Daarnaast leidde ook de opening van het Hilton Hotel op de luchthaven, in december 2015, tot een toename van de omzet.

Lees hier ons achtergrondverhaal over de toekomst van de luchthaven: Schiphol zit klem in de polder

Taxironselaars

Dat de nettowinst uiteindelijk toch lager uitvalt, komt onder meer doordat het luchthavenbedrijf in 2015 een eenmalige boekwinst van 50 miljoen mocht bijschrijven door de verkoop van een belang in het winkelbedrijf Schiphol Airport Retail. Verder stegen de kosten volgens het bedrijf onder meer door de maatregelen die er nodig waren om de grotere passagiersstroom in goede banen te leiden en taxironselaars aan te pakken.

In het persbericht roept Schiphol-topman Jos Nijhuis op tot meer investeringen:

“Met de snelle groei van het aantal passagiers tot 63,6 miljoen bereikt Schiphol de grenzen van haar capaciteit. (…) Door adequaat te reageren met de bouw van een tijdelijke vertrekhal voorzien we in de benodigde extra capaciteit op korte termijn. Voor de langere termijn zijn investeringen in bereikbaarheid, kwaliteit, een nieuwe pier en terminal onontbeerlijk.”