Cultuur

Interview

Interview

Dick Cochius

Kees van de Veen

‘Het is een dagtaak om alles in de lucht te houden’

pgb Dick Cochius (1968) heeft een erfelijke spierziekte: Spinale Musculaire Atrofie (SMA), type 2. Hij is afhankelijk van een elektrische rolstoel en 24/7 chronische thuisbeademing. Hij heeft in verband met zijn veiligheid permanent een persoonlijk assistent in zijn directe omgeving.

Dick Cochius (1968) uit Arnhem heeft een persoonsgebonden budget vanuit de Wet langdurige zorg. Hij heeft in totaal 15 medewerkers van wie hij hulpverlening krijgt (en inkoopt). Een zorgverzekeraar bepaalt bij hem de hoogte van het budget en controleert of zijn overeenkomsten met hulpverleners kloppen.

„Ze hebben eind 2014 de gehele overgang naar de SVB er doorheen gejaagd. Het ging vervolgens niet helemaal goed bij de SVB. Een aantal van mijn zorgverleners kreeg een aantal maanden of niet betaald, of verkeerd betaald of te laat betaald. 2015 was een ramp.

Ik belde, ik mailde, ik twitterde. Als je declaraties indient, kan het zomaar binnen een paar dagen uitbetaald zijn. Maar ook zomaar helemaal niet. Soms komt het geld begin van de maand, dan weer eind van de maand. Er is geen peil op te trekken. Nog steeds niet. Als ik de SVB vraag hoe dat komt, hebben ze er geen goed antwoord op. Met het zorgkantoor heb ik niet zoveel te maken. Als het budget eenmaal geregeld is, zoals in mijn situatie, dan heb je niet meer met het zorgkantoor te maken.

mijnPGB doet het de ene keer wel en de andere keer niet

Ik werk op de site van de SVB via mijnPGB. Daarnaast houd ik zelf een excel-bestand bij om de boel te kunnen controleren. Probleem is wel dat mijnPGB het de ene keer wel doet en de andere keer niet. De hele maand januari deed-ie het niet om onverklaarbare redenen. Daardoor moet ik alle gewerkte uren en tarieven voor 15 medewerkers handmatig bijhouden en declareren. Dan moet ik pdf’s inscannen, mailen, et cetera. Ik ben daar zo 3 uur mee bezig.

Het is een dagtaak voor mij om het allemaal in de lucht te houden.

Bij de SVB zitten echt wel mensen die zich realiseren hoe vervelend dit allemaal is. Maar het begint zich wel op te stapelen. Als ik bel via het call center is er echt onvoldoende expertise aanwezig. Daar heb ik geen goede ervaringen mee. Als ik het via mail of Twitter doe, dan word ik door de juiste mensen teruggebeld.

De overzichten van de SVB kloppen wel, maar ze zijn niet duidelijk. Het systeem kan ook geen veranderingen aan. Het komt regelmatig voor dat een van mijn medewerkers ziek is. Het maakt niets uit als ik dat doorgeef. Telkens gaat het in december fout en concludeert de SVB dat mijn budget op is, terwijl ze dan het budget nog moeten corrigeren voor de zieke medewerkers. En iedere keer moet ik dat weer uitleggen. Het is een dagtaak voor mij om het allemaal in de lucht te houden. Begin van de maand verwerk ik de declaraties. Dat kost me 3 tot 3,5 uur als mijnPGB niet werkt. Maar ik heb het er zeker voor over, begrijp me niet verkeerd.”