Air France-KLM boekt veel meer winst dan verwacht

Luchtvaart

De lage olieprijs en kostenbesparingen zorgen voor een sterk stijgende lijn. KLM draagt meer bij aan de winst dan Air France.

Air-France-KLM heeft een goed financieel jaar achter de rug. In 2016 haalde de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij een nettowinst van 792 miljoen euro, na een nettowinst van 118 miljoen euro in 2015. De winst is veel hoger dan analisten hadden verwacht, zij rekenden op 415 miljoen euro. De stijgende lijn is te danken aan de lage olieprijs en kostenbesparingen. De rode cijfers uit de jaren 2011 tot en met 2014 lijken definitief voorbij.

De jaarcijfers zijn donderdagochtend bekend gemaakt in Parijs en toegelicht door onder meer Jean-Marc Janaillac en Pieter Elbers, bestuursvoorzitters van respectievelijk Air France-KLM en KLM.

De omzet van Air France-KLM daalde met 3,3 procent, van 25,7 naar 24,8 miljard euro. Het aantal passagiers steeg met 4 procent naar 93,4 miljoen. De schuld daalde met 652 miljoen naar 3,6 miljard euro.

Opvallend is het grote verschil in bijdragen aan het bedrijfsresultaat van 1 miljard euro tussen de twee maatschappijen. Air France droeg 372 miljoen euro bij, KLM 681 miljoen euro. In 2015 lag dat nog heel anders, met een Franse bijdrage van 426 miljoen en een Nederlandse bijdrage van 384 miljoen euro. De bijdrage van Air France aan het gezamenlijke resultaat daalde met ruim 50 miljoen, die van KLM steeg met bijna 300 miljoen euro.

Het veel grotere aandeel van KLM is opmerkelijk omdat Air France bijna twee keer zo veel vliegtuigen heeft: 322, tegen 167 van KLM. Air France vervoert tweederde van alle passagiers. Financieel directeur Frédéric Gagey geeft twee verklaringen voor het grote verschil tussen AF en KLM: Air France ondervond veel nadeel van stakingen van het personeel en de nasleep van aanslagen, waardoor toeristen Parijs meden.

De hervormingen om kosten te besparen en de productiviteit te verhogen zijn bij KLM succesvoller dan bij Air France. Verzet van de Franse vakbonden zorgt voor stagnatie. Twee Franse stakingen vorige zomer, eerst van piloten en daarna van cabinepersoneel, zorgden voor een schadepost van 130 miljoen euro. Bij Air France vertrokken wel meer mensen: 1.400 voltijdsbanen, tegen 450 bij KLM.

De twee grootste onkosten voor luchtvaartmaatschappijen zijn personeel en brandstof. De personeelskosten van Air France-KLM bleven in 2016 stabiel op 7,4 miljard euro. De brandstofkosten daalden met ruim een kwart door de lage olieprijs, naar 4,6 miljard euro. Voor 2017 rekent het bedrijf op een rekening van 4,9 miljard euro.

Budgetdochter Transavia, met een Nederlandse en een Franse tak, speelde vorig jaar quitte, na 35 miljoen euro verlies in 2015. Eerder deze week maakten KLM en Transavia bekend dat de verliesgevende basis in München, nog geen jaar open, eind oktober wordt opgeheven. De groei van Transavia moet komen uit Nederland en Frankrijk, niet langer uit andere Europese landen. De vrachtdivisie, waar vliegtuigen worden afgestoten, bleef gelijk met een verlies van 244 miljoen euro. De succesvolle onderhoudstak maakte 238 miljoen euro winst.

Het jaar 2017 is goed begonnen voor Air France-KLM, volgens topman Janaillac mede omdat Chinese toeristen weer naar Europa durven te komen. Het bedrijf moet zich aanpassen aan onzekere geopolitieke en economische ontwikkelingen, aldus Janaillac, en een antwoord vinden op overcapaciteit en felle concurrentie van met name de drie maatschappijen uit de Golfstaten.