Zijn er risico’s in Wilders’ strategie om vooral via Twitter campagne te voeren?

Donald Trump schopte het met zijn Twitter-strategie tot in het Witte Huis. Maar, waarschuwt een oud-VVD-minister, dat wil niet zeggen dat PVV-leider Geert Wilders kan rekenen op hetzelfde effect. Sympathie krijgen van boze burgers is nog maar het begin. Ze moeten óók gemotiveerd worden om naar de stembus te gaan. „Bij Trump kwam de energie van zijn campagne toch vooral van zijn massabijeenkomsten”, zegt de VVD’er. Die gaven zijn aanhangers motivatie. In tegenstelling tot Wilders, die „gewend is geraakt om slapend rijk te worden” met de aandacht voor zijn tweets.

Deze VVD’er vormt een minderheid in het panel. Bijna driekwart ziet geen of amper risico’s in Wilders’ strategie om weinig te debatteren, weinig interviews te geven en vooral veel te twitteren. Een D66’er: „Geert en Twitter passen bij elkaar als maathandschoenen.” Een oud-Kamerlid (ChristenUnie): „Of we het leuk vinden of niet, Wilders kan zich veel permitteren.”

Veel insiders vinden dat journalisten de PVV-leider te veel ruimte geven. „De kans is groot dat de media, uit angst iets te missen, slaafs aandacht blijven geven aan Wilders’ 140 tekens”, zegt een PvdA’er. Een VVD’er: „Waar blijft de verantwoordelijkheid van de journalistiek om onderscheid te maken tussen angstaanjagende schreeuwers zonder concrete oplossingen en verantwoordelijke, realistische politici?”

Toch ziet een PvdA-strateeg dat óók Wilders belang hecht aan een ouderwets interview, zoals bij WNL afgelopen zondag. „Keurig in pak op klassieke stoelen. En op de achtergrond een raam met doorkijkje naar bomen. Het leek wel alsof het was opgenomen op Villa Eikenhorst.”

Redactie: en