Het wandkleed is terug

Trend Vergeet het perzisch tapijt, het wandkleed is terug. „Waarom gooi je je hele inrichting om voor een wandkleed uit 1977?”

Wandkleden van het Portugese merk GUR, van verschillende ontwerpers.

‘Maar het zijn echt vloerkleden,” zegt Célia Esteves met een zucht. Ze heeft het vaker uit moeten leggen. De kleurrijke kleden die ze maakt zijn bedoeld voor de vloer – stug en zwaar – toch hangen haar klanten ze meestal op. Als een wandkleed.

Vergeet het Perzisch tapijt, het wandkleed is terug.

In het maartnummer van Elle Decoration schrijft hoofdredacteur Edine Russel over een nieuwe „liefde”. Een wandkleed dat ze op Instagram spotte. Het is drie meter hoog en twee meter breed. Schilderijen moeten wijken, de platenspeler en dranktrolley verplaatst en dertig gaatjes in de muur gedicht. Iedereen verklaart Russel voor gek. „Want waarom gooi je je hele inrichting om voor een wandkleed uit 1977?”, schrijft ze.

De Portugese Esteves begon haar vloerkledenbedrijf GUR in 2014. Op een ouderwets weefgetouw – „mijn oma’s oma werkte hierop” – verwerkte Esteves illustraties en schilderijen van jonge kunstenaars in kleden. Nu heeft Esteves twee wevers in dienst en extra weefgetouwen aangeschaft. Materiaaltechnisch zijn Esteves’ kleden nog vloerkleed. „Maar de kunstenaars met wie ik samenwerk lijken steeds vaker rekening te houden met de mogelijkheid aan de muur te belanden.” Er kwamen berglandschappen en portretten in de collectie van GUR. Sommige zijn al voorzien van een latje om ze makkelijk op te hangen.

Groenwitte kleden

Bij restaurant The Lobby aan de Fizeaustraat in Amsterdam hangt een rij groenwitte wandkleden boven de eettafeltjes. Bij woonwinkels als Wildernis in Amsterdam en Moonloft in Arnhem en Zwolle hangen gehaakte varianten. En zelfs bij modeketens Urban Outfitters en Sissy Boy kun je sinds een paar maanden wandkleden kopen.

Miluska van ’t Lam, hoofdredacteur van interieurblad Residence, zag het wandkleed vier jaar geleden voor het eerst, tijdens kunst- en designbeurs PAN in Amsterdam. Interieurontwerper Thijs Murré liet daar zien hoe een zeventiende-eeuwse Gobelin best modern kan zijn. De Gobelin is de champagne onder de wandkleden, afkomstig van de Gobelins fabrieken nabij Parijs. Lodewijk XIV was vaste klant. „Op zo’n beurs begint het”, vertelt Van ’t Lam. „Kunstgaleries en designers presenteren hun nieuwste collecties en interieurontwerpers laten zien hoe je het in een interieur verwerkt.”

Na de showinterieurs volgen de horecazaken. Murré hing enkele Gobelins in restaurant Lion Noir in de Reguliersdwarsstraat. „Als een bepaald item maar vaak genoeg wordt gebruikt komt het ook in woonwinkels en woonkamers terecht.”

Een van die winkels is het in november geopende Oerwoud in Den Bosch. Bregje Geurtsen en Larisa Versluis verkopen in deze ‘stadstuinwinkel en health cafe’ planten, vintage, Nederlands design en plantaardig eten. Ook organiseren ze er yogalessen en cursussen.

De cursus ‘macramé wandkleed maken’ is steevast uitverkocht. Elke maand staan vijftien vrouwen onder leiding van Geurtsen hier de hele zondagmiddag te knopen.

Macramé

In de jaren 70 zorgde de populariteit van macramé ervoor dat er in menig keuken een handgeknoopt uiltje hing, van stug oranje draad met houten kralen als ogen. Het werk dat vijf decennia later bij Oerwoud wordt gemaakt en verkocht ziet er een stuk frisser uit. De cursisten werken met wit draad, maar aan de muren hangen kleurrijke wandkleden van Nederlandse merken als Pure Poetry, ByMenne en Nom. In stevig katoen en pluizig wol, van klein tot muurvullend, van goedkoop (40 euro) tot best prijzig (300 euro).

„Het wandkleed is de perfecte combinatie van ambacht en iets unieks”, legt Geurtsen uit. „Twee dingen waar we al een paar jaar naar hunkeren.”

Die hunkering komt volgens Miluska van ’t Lam doordat Nederlanders steeds meer identiteit willen laten zien in hun interieur, waardoor de interieurs decoratiever worden. „We reizen meer, we komen meer in aanraking met verre culturen en ambachten.” Was het Nederlandse huis ooit sober en modern, nu krijgen muren een kleurtje of behang en vloeren een tegel of kleed. „Wie geïnspireerd is geraakt tijdens een reis door het Midden-Oosten kan dit tonen met een Perzisch tapijt.”

Een Perzisch tapijt is nu voor 120 euro te koop bij Ikea. Het zou het wandkleed ook kunnen gebeuren. „Ikea maakt op deze manier iets bijzonders toegankelijk”, verklaart Van ’t Lam. Dat de Zweedse meubelgigant de laatste jaren naast massaproductie ook collecties heeft met kleine oplages en aandacht voor het ontwerpproces, zoals de collecties van Piet Hein Eek en Ilse Crawford, stelt Van ’t Lam gerust. „Al is doorsparen voor een uniek ontwerp natuurlijk bevredigender.” Voor een Gobelin bijvoorbeeld.