Minder winst ABN Amro door compensatieplan

jaarcijfers

ABN Amro heeft vorig jaar 6 procent minder winst gemaakt dan in 2015. De bank heeft wel meer leningen verstrekt.

Nieuwe topman Kees van Dijkhuizen met de jaarcijfers in zijn hand Foto ANP / Koen van Weel

ABN Amro heeft het afgelopen jaar iets minder winst gemaakt dan het jaar ervoor. In 2016 hield de bank onderaan de streep 1,8 miljard euro over. Een jaar eerder was dat 1,9 miljard, 6 procent meer. Het verschil wordt veroorzaakt door een compensatieplan dat ABN Amro heeft opgetuigd voor kleine ondernemers die zijn gedupeerd door een zogeheten rentederivaat.

Dat maakte ABN Amro woensdagochtend bekend. Ondanks de winstdaling is er ruimte voor een hoger dividend voor de aandeelhouders. Het dividend wordt met 3 cent verhoogd, naar 84 eurocent per aandeel.

Kees van Dijkhuizen, de nieuwe topman van ABN Amro, zei op een persconferentie dat ABN Amro een „financieel gezonde en robuuste” bank is. Zonder de kosten voor het compensatieplan zou de nettowinst 8 procent hoger zijn uitgevallen dan vorig jaar. Hij sprak van een „solide” vierde kwartaal.

Voor het eerst in jaren was er een lichte groei op alle fronten tegelijk: in het aantal leningen dat werd verstrekt aan kleine en middelgrote bedrijven, in het aantal zakelijke kredieten dat werd verstrekt en in het aantal hypotheken dat werd verkocht. Analisten en beleggers stelden de afgelopen jaren kritische vragen of ABN Amro nog wel kon groeien.

Van Dijkhuizen, die tot begin dit jaar financieel directeur was van ABN Amro, toonde zich wel ontevreden over het kostenniveau. Dat is „nog steeds te hoog”. Hoge kosten zijn al jaren een punt van zorg bij ABN Amro.

Mede om de kosten te drukken kondigde ABN Amro vorig jaar een grote reorganisatie aan. Daarbij gaan tussen de 975 en 1.375 banen verloren in Nederland en 1.500 banen in andere landen. Bij ABN Amro werken nu circa 22.000 mensen. Vorige week kondigde Van Dijkhuizen ook een reorganisatie van de top van de bank aan. De raad van bestuur wordt gehalveerd en ook de laag leidinggevenden daaronder krimpt fors in.

Compensatie creditcardklanten

ABN Amro had in het vierde kwartaal een aantal tegenvallers. Zo moest zij 47 miljoen euro apart zetten om creditcardklanten te compenseren die meer krediet hebben gekregen dan verstandig voor hen was. De uitvoering van dat plan kost nog eens 16 miljoen euro. Zo’n 30.000 van de 3 miljoen klanten hebben te veel krediet ontvangen, aldus Van Dijkhuizen.

ABN Amro moest ook extra kosten maken voor de compensatie van kleine ondernemers die gedupeerd zijn door zogeheten rentederivaten, complexe financiële producten die deze klanten moesten helpen indekken tegen renteschommelingen, maar vaak tot extra, onvoorziene kosten hebben geleid.

De compensatieplannen voor individuele klanten die ABN Amro eerder maakte, moesten opnieuw worden beoordeeld door externe controleurs omdat de bank het belang van de klant onvoldoende in het oog heeft gehouden. ABN Amro heeft nu in totaal 520 miljoen euro klaargezet voor compensatie van klanten.