Recensie

Mat optreden Karin Bloemen in ‘Volle Bloei’

Het ontbreekt nogal aan energie in ‘Volle Bloei”, waarin Bloemen babbelt over ouder worden en de lol van meedoen aan het tv-programma Maestro.

In een geestige scène in haar nieuwe programma Volle Bloei speelt Karin Bloemen een agressieve, Engelse lerares die ons op overdonderde wijze vertelt hoe je famous wordt. Driftig en hard slaat ze met haar aanwijsstok op haar flip-over. De jury van talentenjachten wordt beledigd, net als die Karin Bloemen, die suckt, fuckt en snuift. Als deze vrouw daarna MC Hammer doet is het feest compleet.

Al te verfijnd is het niet, maar de act heeft tenminste energie. En dat ontbreekt aan het verder nogal aan het kabbelende Volle Bloei, waarin Bloemen babbelt over ouder worden en de lol van meedoen aan het tv-programma Maestro. Dirigeren deed ze voor het eerst en iets voor het eerst doen, gebeurt niet meer zo vaak, nu ze tegen de zestig loopt, vertelt ze.

Bij de liedjes die ze zingt, lijkt het erop dat ze niet meer tot een groot volume komt. Bloemen zingt onder meer ‘Radar Love’, maar ze rockt niet. Beter gaat de geknepen stem in ‘Dreamer’ van Supertramp haar af. Mooi dat ze een jong talent de kans geeft een nummer te zingen, bij één van de verkleedmomenten, die verder nogal ophouden, maar dan hoor je wel het verschil in stemkracht.

Wat haar nog goed afgaat is het invoelbaar zingen van haar eigen klassieker ‘Geen kind meer’, over het overlijden van haar moeder, een hoogtepunt in de Nederlandse liedkunst, op de tekst van Jan Boerstoel. Daar kunnen zelfs de goedkoop jengelende keyboardklanken niks aan verpesten.