Heineken boekte meer winst in 2016

Vooral in Azië en Zuid-Amerika stegen de bierverkopen, met in het bijzonder Mexico en Vietnam.

Foto Eric Gaillard/Reuters

Bierfabrikant Heineken heeft in 2016 wereldwijd winst gemaakt en een hogere omzet geboekt. De omzet steeg vorig jaar met 1,4 procent naar 20,8 miljard euro, tegen 20,5 miljard euro het jaar ervoor, zo blijkt uit de jaarcijfers die het bedrijf woensdag presenteerde.

De bierverkopen stegen afgelopen jaar van 188 miljoen hectoliter met 3 procent naar 200 miljoen hectoliter. De autonome groei bedroeg 4,8 procent, waar die vorig jaar 3,5 procent was. De nettowinst steeg met 2,5 procent naar bijna 2,1 miljard euro.

Vooral in Azië en Zuid-Amerika stegen de bierverkopen, met in het bijzonder Mexico en Vietnam. In Azië groeide de bierverkoop zelfs met bijna 18 procent. In Afrika, het Midden-Oosten en Rusland ging het daarentegen een stuk minder goed, met vooral in Nigeria en de Democratische Republiek Congo dalende verkoop. De grootste markt van Heineken is nog altijd Europa, waar een groei van 0,7 procent werd geboekt.

Overnames

Ook in 2017 verwacht Heineken goede zaken te zullen doen, mede dankzij geplande overnames in Brazilië en het Verenigd Koninkrijk. Deze week werd bekend dat Heineken de activiteiten van de Japanse bierbrouwer Kirin in Brazilië wil overnemen. Als die overname doorgaat, zal Heineken de tweede bierproducent van Brazilië worden. Ook deed Heineken vorig jaar een bod op de Britse beursgenoteerde pubketen Punch Taverns.

In een verklaring spreekt Heineken-topman Jean-François van Boxmeer van “sterke resultaten”. Volgens Van Boxmeer slaagt Heineken er vooral dankzij een divers aanbod in succesvol te blijven. Ook de spreiding over de hele wereld maakt dat tegenvallende resultaten in Afrika en Rusland kunnen worden opgevangen.