Excuses Duitse Bild voor het verspreiden van nepnieuws over groepsaanranding

. De Duitse krant Bild heeft zijn verontschuldigingen aangeboden voor de „ongegronde” berichtgeving over oudjaarsnacht in Frankfurt. Vorige week berichtte de krant uitgebreid over een vermeende groepsaanranding in de binnenstad. Onder de kop ‘37 dagen na Oud en Nieuw doorbreken de slachtoffers hun zwijgen’ werd gedetailleerd verslag gedaan van wat zich in een restaurant – en in de rest van de stad – zou hebben afgespeeld.

De geciteerde getuigen – een restauranthouder en de 27-jarige ‘Irina A.’ – beweerden dat grote groepen „dronken buitenlanders” met een „Arabisch uiterlijk” jassen hadden gestolen en vrouwen hadden betast: „Hun handen waren overal”.

Ruim een week later schrijft Bild dat in politierapporten „geen enkel bewijs” voor die beschuldigingen is gevonden. Getuige Irina A. was op de bewuste avond niet in de stad. „Deze aanrandingen hebben niet plaatsgevonden”, concludeert Bild-hoofdredacteur Julian Reichelt. Het openbaar ministerie in Frankfurt is inmiddels een onderzoek begonnen naar de twee getuigen die in het artikel worden opgevoerd.

De Bild-redactie biedt excuses aan en stelt ook dat „deze berichtgeving op geen enkele manier de journalistieke standaarden van Bild weerspiegelt”. De krant belooft te onderzoeken hoe dit nieuws kon worden gepubliceerd. Het artikel zelf is inmiddels van de website verwijderd.

Dat zulk ‘nepnieuws’ zich eenvoudig verspreidt, bleek afgelopen week. Verschillende (buitenlandse) kranten namen het verhaal over, waaronder de Britse rechts-populistische Daily Express, dat overigens ook de rectificatie overnam. Kamerlid Martin Bosma (PVV) twitterde vorige week: ‘Meer dan 900 dronken vluchtelingen op oudejaarsavond voor sexjihad naar Frankfurt’. AD-journalist Wierd Duk: ‘Een nieuw ‘Keulen’?’

De tabloid Bild is veruit de grootste krant van Duitsland met een (papieren) oplage van 1,7 miljoen exemplaren per dag.