‘Bomeffect’ Brussel: metrogangers nemen na aanslagen vaker de fiets

Sinds de terreuraanslagen in Brussel van maart vorig jaar is het aantal fietsers in de stad flink toegenomen. Vooral langs de metrolijnen wordt meer gefietst. Op 22 maart 2016 ontplofte bij het Brusselse metrostation Maalbeek een bom die aan 21 mensen, inclusief de zelfmoordenaar, het leven kostte. Op vliegveld Zaventem gingen ook twee bommen af met 14 slachtoffers als gevolg – inclusief twee bommenmakers. In mei was het aantal fietsers tijdens de ochtendspits in het Brusselse Gewest met 52 procent toegenomen, vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder. Een ‘bomeffect’, aldus fietsersorganisatie Pro Velo. Bij het Brusselse meetpunt Merode, ook een metrostation, passeerden in 2016 voor het eerst sinds het begin van de telling geregeld meer dan duizend fietsers per uur. Tijdens de koude novembermaand daalde het aantal fietsers weer en werd slechts een groei van 4 procent geregistreerd. Vergeleken met grote Nederlandse steden zijn de Belgische cijfers bescheiden. Gemiddeld namen in 2016 in Brussel 29.000 mensen ’s ochtends de fiets, tegen 22.200 in 2015. Ter vergelijking: in Amsterdam verplaatsen zich alleen op het hoogtepunt van de ochtendspits al 72.000 mensen per fiets.