Bier

Vooral Mexicanen en Vietnamezen drinken meer Heineken-bier

Foto iStock

Bierbrouwer Heineken heeft in 2016 wereldwijd meer bier verkocht, meer omzet behaald en meer winst gemaakt. Topman Jean-François van Boxmeer spreekt van „sterke resultaten”.

De omzet steeg vorig jaar met 1,4 procent naar een kleine 20,8 miljard euro, tegen 20,5 miljard euro het jaar ervoor, blijkt uit de jaarcijfers die het bedrijf woensdag presenteerde. De nettowinst steeg met 2,5 procent naar bijna 2,1 miljard euro.

De bierverkopen stegen het afgelopen jaar van 188 miljoen hectoliter met 3 procent naar 200 miljoen hectoliter. De autonome groei bedroeg 4,8 procent, waar die vorig jaar 3,5 procent was.

Het is de strategie van Heineken om wereldwijd verkrijgbaar te zijn en veel verschillende biermerken te verkopen om de risico’s te spreiden.

Goed ging het Heineken vorig jaar vooral in Azië (17,9 procent meer bierverkoop) en Zuid-Amerika (3,7 procent meer), in het bijzonder in Mexico en Vietnam. In Afrika, het Midden-Oosten en Rusland zag Heineken de verkoop juist met 1,3 procent afnemen. In Afrika waren marktomstandigheden in Nigeria en de Democratische Republiek Congo moeizaam en in Rusland kromp de verkoop flink. De grootste markt is nog altijd Europa, waar een groei van 0,7 procent werd behaald.

Ook dit jaar verwacht Heineken goede zaken te zullen doen, mede dankzij geplande overnames in Brazilië en het Verenigd Koninkrijk. Deze week werd bekend dat Heineken de activiteiten van de Japanse bierbrouwer Kirin in Brazilië wil overnemen. Dan zou Heineken de tweede bierproducent van Brazilië worden.

Heineken deed vorig jaar een bod op de Britse beursgenoteerde pubketen Punch Taverns. Aandeelhouders stemden daar vorige week mee in, nu moeten de verantwoordelijke instanties zich er nog over buigen.