AkzoNobel ziet omzet en winst dalen in 2016

Het chemiebedrijf had in 2016 last van de dalende olieprijs en ontwikkelingen op de scheepvaartmarkt. Wel verkocht het meer gespecialiseerde verfproducten en consumentenverf.

Foto: Koen van Weel / ANP

Chemiebedrijf AkzoNobel heeft in 2016 de omzet met 4 procent zien dalen tot 14,2 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst daalde met een procent, tot 970 miljoen euro. Dat meldt AkzoNobel woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers.

Wel verkocht AkzoNobel afgelopen jaar meer gespecialiseerde verfproducten dan in 2015 - en ook op de consumentenmarkt was groei zichtbaar. De verkoop van gespecialiseerde coatings bleef nagenoeg gelijk. Het bedrijfsresultaat verbeterde met 3 procent tot 1.502 miljoen euro.

In het vierde kwartaal daalde de omzet met 3 procent tot 3,4 miljard euro. Het bedrijfsresultaat bleef eveneens achter met een daling van 12 procent tot 235 miljoen euro.

Positieve vooruitzichten voor 2017

AkzoNobel had in 2016 vooral last van schommelende wisselkoersen en moeizame marktomstandigheden in de olie- en gasindustrie en de scheepvaart. De verwachting is dat deze aanhouden in de eerste helft van 2017. Toch verwacht AkzoNobel dat het wereldwijd in bijna alle regio’s betere zaken zal doen in 2017. Bestuursvoorzitter Ton Büchner:

“Ons vermogen om in te spelen op ontwikkelingen in de markten is structureel verbeterd en we zijn beter in staat om kansen te benutten voor groei, waaronder overnames.”