Aanleg Duits deel Betuweroute loopt jaren vertraging op

Het spoor had in 2022 opgeleverd moeten worden, maar dat is volgens staatssecretaris Dijksma “niet langer realistisch”.

In 2007 rijdt de eerste trein over het Nederlandse deel van de Betuweroute. Foto Ed Oudenaarden/ANP

De bouw van het Duitse deel van de Betuweroute duurt aanzienlijk langer dan gedacht. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur, PvdA) denkt dat de aanleg “enkele jaren” langer gaat duren, schrijft ze woensdag aan de Kamer. Het spoor had in 2022 opgeleverd moeten worden, maar dat is volgens Dijksma “niet langer realistisch”.

Voor de bouw van een extra spoor tussen Emmerich en Oberhausen – een stuk van zo’n 70 kilometer – zijn twaalf verschillende vergunningen nodig. De eerste daarvan, voor een gedeelte bij Oberhausen, werd vorig voorjaar afgegeven, maar die gemeente tekende daartegen beroep aan. Na contact met Duitsland concludeert Dijksma nu dat het afgeven van de vergunningen langer gaat duren.

De aanleg van een derde spoor tussen beide steden is bedoeld om de aansluiting tussen de Betuweroute en het Duitse spoor te verbeteren. Op die manier kan treinverkeer vanuit Rotterdam gemakkelijk de rest van Europa in. De aanleg van het nieuwe spoor in Duitsland is echter al meerdere keren uitgesteld.

Goederenspoorverbindingen richting Duitsland. NRC

Bouw werd al vaker uitgesteld

Aanvankelijk zou het traject al in 2003 opgeleverd moeten worden, maar na veel vertraging werd het echte besluit over de aanleg pas in 2013 genomen. De aanleg van het Duitse deel – kosten: 1,5 miljard euro – is een complex proces, zo schreef economieredacteur Mark Duursma vorig jaar al:

“Naast de aanleg van het spoor door bewoond gebied – het hele traject krijgt geluidsschermen – moeten 11 stations en 47 viaducten en bruggen worden aangepast.”

Dijksma waarschuwde eerder dat er door de bouw aan het Duitse spoor tot 2023 veel minder goederentreinen gebruik konden maken van de Betuweroute. Treinstellen zouden worden omgeleid over twee andere lijnen naar Duitsland, waaronder de Brabantroute. Nu de bouw vertraging oploopt, zal de Betuweroute volgens Dijksma de komende tijd vaker beschikbaar zijn en hoeven minder treinen omgeleid te worden.