Longreads

Zo timmert The New York Times digitaal aan de weg

De krant verdiende vorig jaar online bijna 500 miljoen dollar. Hoe het de Times lukt voorop te lopen in digitale innovatie vertelt WIRED in deze longread.

Foto Don Emmert/AFP

The New York Times is misschien wel het best verdienende online nieuwsbedrijf op aarde. Bijna 500 miljoen dollar aan digitale inkomsten harkte de Times vorig jaar binnen; meer dan Buzzfeed (170 miljoen), Huffington Post (146 miljoen) en the Washington Post (60 miljoen) bij elkaar. De omzet bestaat bijna volledig uit abonnementsgelden. Maar stilzitten, daar heeft het bedrijf geen zin in. Het doel is 800 miljoen in 2020, schrijft WIRED-journalist Gabriel Snyder in een uitgebreide longread - zoveel geld dat de Times de papieren verkoop helemaal niet meer nodig heeft om alle journalistieke producties te financieren.

Jarenlang was het lastig voor de digitale tak van de Times om hun vorm van journalistiek te verkopen aan de krantenafdeling. “De krant gaat dit nooit goed vinden”, was een vaak gehoorde kreet, schrijft Snyder. Een intern rapport waarin aan de bel werd getrokken kwam tot grote schrik van het bestuur in 2014 op straat te liggen. Maar de krant herpakte zich en gooide de strategie over een andere boeg.

Lees ook Peter Vandermeersch over NRC digitaal: Stevige digitale stijging van NRC maakt daling papier ruimschoots goed

Maar hoe trek je meer lezers? Snyder dook in de verschillende initiatieven waar The New York Times sinds 2014 mee aan de slag is gegaan. Virtual reality, live-streaming, chatbots en Snapchat: vrijwel alles probeerde de Times al uit.

Zo begon enkele jaren geleden de Beta Group, die voor elk digitale idee een eigen kantoortje hanteert. De Beta Group heeft de taak om van de Times een meer persoonlijke ervaring maken: eigen fitness en makelaars-apps, bijvoorbeeld. Of een app die lezers films kan aanraden. In 2015 maakte de krant een deal met Facebook om tientallen livestreams per maand te maken, wat de redacteuren vervolgens op grote schaal gingen doen.

De meningen over de experimenten zijn niet onverdeeld positief. Voor sommige oudgedienden van de krant blijkt het af en toe zelfs te veel. Ze kunnen de veranderingen nauwelijks bijbenen. “Is The New York Times over een paar jaar de Times nog wel?” vragen ze zich af.

Maar een andere Times-journalist haalt tegen Snyder de schouders op: “De dinosaurussen worden al geruimd.”