Recensie

The XX laat in Afas Live de emotionelere kant zien

The XX flirtte met dance-clichés, maar het concert werd geen dansfeest.

Foto Robert Meerding/NOVUM

De Britse groep The XX is uit zijn schulp gekropen. De muzikanten, die hun vorige optreden nog speelden in het donker, zijn nu goed zichtbaar en bewegen zich breeduit over het podium. Dat is een vooruitgang. Niet alleen is er meer te zien, deze presentatie benadrukt ook een andere, emotionelere kant van de muziek.

Maandagavond, in de uitverkochte Afas Live, was er minder nadruk op de elektronische onderstroom, die The XX tot nog toe haar associatie met de dance-scene gaf. Ook het pas verschenen album I See You, klinkt spaarzamer en introspectiever. Zo leunde het optreden meer op de voordracht van zangeres/gitariste Romy Madley-Croft en bassist/zanger Oliver Sim. De nieuwe zichtbaarheid leek onwennig, maar maakte het resultaat des te innemender: ze lieten zich inspireren door hun eigen muziek, met nu en dan een danspas.

Lees ook het interview met The XX: We zijn uit onze Britse muziekcocon gedanst

Omgeven door draaiende spiegelpanelen, speelden ze hun pionierende muziek, waarin ‘surf’-gitaar, elektronische zwiepers, en vertraagde zangstemmen de hoofdrol spelen.

Het concert werd geen dansfeest, daarvoor is producer Jamie XX te plagerig. Hij flirt met dance-clichés, zoals het opgewonden intermezzo in ‘A Violent Noise’. Voordat het publiek de handen in de lucht kan steken, is het alweer voorbij. Daarvoor in de plaats komt een persoonlijker aanpak, met Sim die een zoen gaf aan Madley-Croft, nadat ze in haar eentje een kale versie van ‘Performance’ had gezongen.

Luister hier het pas verschenen album van The XX.