Telefoonwinkel Phone House vraagt faillissement aan

Meer dan achthonderd banen staan door het faillissement op de tocht.

Foto ANP/KOEN SUYK

Telefoonwinkel The Phone House heeft dinsdag faillissement aangevraagd. Meer dan achthonderd werknemers dreigen daardoor hun baan te verliezen. De zeventig vestigingen van de keten blijven voorlopig nog wel open, aangezien de curatoren kijken naar de mogelijkheden voor een doorstart. De 74 franchiseondernemingen blijven buiten schot.

Geen ‘gratis’ telefoons meer

Het bedrijf, in Nederland actief sinds 1998, zegt last te hebben van de enorme concurrentie door telecombedrijven, waardoor de vergoedingen van die bedrijven steeds lager werden.

Een andere factor is een uitspraak van de Hoge Raad uit 2014. Die bepaalde dat ‘gratis’ telefoons die consumenten vaak kregen bij het afsluiten van een abonnement, onder de regels viel over koop op afbetaling en consumentenkrediet. Vanaf dat moment moesten klanten precies worden voorgelicht over de waarde van de telefoon en de rente die via zo’n abonnement in rekening komt. De abonnementskosten en die van de telefoon dienden apart te worden weergegeven.

De mogelijkheden voor een keten als The Phone House om bij een abonnement een gratis telefoon aan te bieden, werden daardoor ernstig beperkt. Het gevolg was dat de verkoop van abonnementen in de winkels terugliep.

Al langere tijd werd de telefoonwinkelketen geplaagd door tegenvallende resultaten. In 2014 sloot The Phone House 50 van de 170 winkels en voerde het een sanering door op het hoofdkantoor. In totaal gingen daarbij tweehonderd banen verloren.