Normale rusttijd niet in truck

In België riskeren chauffeurs die de voorgeschreven ‘normale wekelijkse rusttijd’ in de cabine van hun vrachtwagen doorbrengen een boete van 1.800 euro (in Nederland 1.500 euro). Belachelijk, vindt het Belgische transportbedrijf Vaditrans uit Temse (25 chauffeurs). Waarom mogen ze niet zelf beslissen waar ze rusten? Het geschil belandde bij de Belgische Raad van State, dat het voor een juiste uitleg van de Europese regels voorlegde aan het Europees Hof.

In zijn advies van vorige week aan het Hof laat advocaat-generaal Evgeni Tanchev er geen twijfel over bestaan. Zowel uit de tekst, als uit de ontstaansgeschiedenis, als uit de context, als uit het doel van het Europese rusttijdenbesluit blijkt dat truckers alleen de ‘dagelijkse rusttijd’ en eventueel de ‘verkorte wekelijkse rusttijd’ in hun vrachtwagen mogen doorbrengen (mits die daarvoor geschikt is en het voertuig stilstaat), maar nooit de ‘normale wekelijkse rusttijd’. Dit onderscheid is niet voor niets gemaakt met het oog op de gezondheid van de chauffeurs en op de verkeersveiligheid, stelt Tanchev. Daarbij moet de ‘normale wekelijkse rusttijd’ ten minste 45 uur bestrijken en de ‘verkorte wekelijkse rusttijd’ minimaal 24 uur. De verwachting is dat het Hof dit voorjaar Tanchevs advies volgt.

curia.europa.eu: ECLI:EU:C:2017:82