Eigenaar Peugeot en Citroën kijkt naar overname Opel

Onduidelijk is nog hoeveel Opel en Vauxhall moeten kosten, maar bronnen van Bloomberg spreken van enkele miljarden euro’s.

De buitenkant van het Opelkantoor in het Duitse Rüsselsheim. Foto Ronald Wittek/EPA

PSA Groep, het moederbedrijf achter automerken Peugeot en Citroën, heeft interesse in het Duitse Opel. Het Franse concern onderzoekt “verschillende initiatieven” om de samenwerking tussen beide bedrijven verder te verbeteren, meldt PSA dinsdag in een verklaring. Een van die opties is een “mogelijke overname” van Opel en het Britse zusterbedrijf Vauxhall.

Opel en Vauxhall zijn nu nog eigendom van het Amerikaanse General Motors, dat sinds 2012 nauw samenwerkt met het Franse PSA op de Europese markt. Met de initiatieven die nu worden onderzocht, hoopt PSA efficiënter en winstgevender te worden. Onduidelijk is nog hoeveel Opel en Vauxhall moeten kosten. Bronnen van Bloomberg spreken van enkele miljarden euro’s.

Kennis van elektrische auto’s

Wat PSA wil met Opel, dat al jaren verlieslijdend is, meldt het bedrijf in de korte toelichting niet. Volgens Bloomberg heeft de fabrikant van Citroën en Peugeot onder meer interesse vanwege de kennis over het bouwen van elektrische auto’s te bouwen. Volgens onze correspondent Peter Vermaas niet onlogisch, aangezien PSA geen koploper is op dat gebied:

“Natuurlijk zijn ze bij PSA daar wel mee bezig, maar ze zijn wel vrij laat. Dat komt doordat ze altijd vertrouwd hebben op dieselmotoren, die de laatste twintig jaar in Frankrijk en vooral door PSA geperfectioneerd zijn. Maar inmiddels is het einde van het dieseltijdperk wel een beetje aangebroken.”

Ook denkt PSA voordeel te kunnen behalen door gedeelde kosten te schrappen en op grotere schaal in te kopen. Sommige auto’s van Opel, zoals de Zafira en de Meriva, krijgen bijvoorbeeld een onderstel van PSA. En de C3 Picasso van Citroën wordt gebouwd in een Spaanse fabriek van General Motors.

Nummer twee van Europa

Volgens een ingewijde in de onderhandelingen vormt een verkoop van Opel mogelijk zelfs de opmaat voor een fusie tussen PSA en General Motors, schrijft Financial Times dinsdag. Hij benadrukt echter dat daarover op dit moment nog niet wordt gesproken. Het zou de tweede reuzefusie in de autoindustrie zijn in enkele jaren zijn, na het samengaan van Fiat en Chrysler in 2014.

Mocht PSA beide bedrijven van GM daadwerkelijk overnemen, dan wordt het bedrijf de op een na grootste autofabrikant van Europa, na Volkswagen. Nu moet het Franse bedrijf ook landgenoot Renault nog voor laten gaan. Ook Fiat-Chrysler is groter dan PSA, maar dat bedrijf is slechts voor een deel Europees.

3,1 miljoen verkochte auto’s

Na een moeilijke periode, waarin het bedrijf gered moest worden door de Franse overheid en het Chinese Dongfeng, gaat het de laatste jaren weer goed met PSA. Het bedrijf boekte in 2015 - het laatste jaar waarvan cijfers bekend zijn - eindelijk weer winst: netto 1,2 miljard euro, tegenover een verlies van 555 miljoen euro in 2014.

Vorig jaar verkocht het concern Ruim 3,1 miljoen auto’s, een toename van 6 procent in vergelijking met een jaar eerder. Opel en Vauxhall - die voor een groot deel dezelfde auto’s verkopen, maar dan onder een andere merknaam - zetten jaarlijks iets meer dan een miljoen auto’s af. Operationeel draaiden de merken vorig jaar een verlies van 257 miljoen euro.