Column

Beste lezer van NRC Handelsblad,

Vanaf vandaag ziet NRC Handelsblad er net iets anders uit. Het gaat niet om grote veranderingen, want we weten dat u de journalistiek van deze krant erg waardeert. De inhoud van de krant, de dikte ervan, de journalistieke ambitie, de columnisten en de vormgeving hebben we niet of nauwelijks geraakt. NRC Handelsblad houdt dus drie katernen: een eerste katern met nieuws en opinie; een tweede met cultuur en leven; en een derde met economie en sport. Op zaterdag voegen we daar Opinie en Debat, Lux en Wetenschap aan toe.

Hier en daar zult u wel kleine veranderingen merken. De commentaren verhuizen van de tweede pagina naar de opiniepagina. Fokke&Sukke en Kamagurka veroverden een nieuwe plek. De lezersbrieven krijgen een meer vooraanstaande plaats. Op maandag is er een 'Leven’-bijlage. Het cultuurnieuws, dat nu wat zat weggedrukt in het cultuurkatern, krijgt een meer zichtbare plaats. Elke maandag komt er een pagina met een portret van een persoon. Er is meer aandacht voor carrière bij Economie.

Dat alles past in de verdere ontwikkeling van onze strategie: zoveel mogelijk unieke uitzoek- en onderzoeksjournalistiek, veel achtergrond en analyse, unieke pennen, brede aandacht voor wat er buiten Nederland gebeurt, grote belangstelling voor cultuur en wetenschap, een plek waar meningen kunnen botsen.

Overigens zijn we het afgelopen jaar geëvolueerd van een krantenredactie naar een organisatie die veel meer dan voorheen digitaal werkt. De meeste journalistieke producties worden niet meer gemaakt met het oog op de krantendeadline maar in functie van nrc.nl. Dat digitale platform geeft ons de mogelijkheid om bij u sneller onze beste stukken te brengen en onze stukken te verrijken met video, links naar originele teksten en archiefstukken. Vergeet daarom vooral niet dat u met uw abonnement ook onbeperkt toegang hebt tot nrc.nl.

Het is prettig om te zien dat onze strategie van twee volwaardige kranten en nrc.nl in het hart van de organisatie zijn vruchten afwerpt. Ik ben trots dat ik u kan vertellen dat het goed gaat met NRC. U bent met steeds meer lezers.